مقالات

اصول نورپردازی ساختمان

اصول نورپردازی ساختمان

کاربرد نورپردازی در قدیم، روشن کردن بخش‌های دکوراتیو همانند مجسمه‌ها و بناهای تاریخی بوده، ولی امروزه نورپردازی یک قسمت جدایی‌ناپذیر از هر بنا محسوب می ‌شود. در حال حاضر طراحی نمای ساختمان یا نورپردازی ساختمان (Lighting) از جایگاهی ویژه‌ای‌ برخوردار می ‌باشد.

این نورپردازی به نوپردازی نمای ساختمان مسکونی و قسمت های داخلی ساختمان تقسیم می گردد. نورپردازی ساختمان از جمله ساختمان مسکونی دارای اهمیت بالایی است برای آنکه ساختمان ها عناصر مهمی در شهر می باشند و نقش پر اهمیتی در ایجاد نمودن و شکل گیری حال و هوای فضای شهری ایفا می نمایند. با نوپردازی نه تنها می توانید ظاهر ساختمان را زیبا تر کنید بلکه می توانید با توجه به نقش ساختمان در فضای شهری آن را احیا کنید. اگر به دنبال بهترین برندها برای خریداری نورپردازنده ساختمان هستید توصیه میکنیم که حتما سری به فروشگاه وبسایت ریاحی بزنید.

در طراحی و نورپردازی ساختمان داخلی اصول نورپردازی داخلی ساختمان بایستی رعایت گردد تا سبب بهتر دیده شدن کار شود و زیبایی طراحی را دو چندان کند. در واقع در فضای داخلی یک خانه نمی‌توانید بخش‌هایی از آن را نادیده بگیرید زیرا همه فضای خانه دارای ارزش بسیاری هستند و باید به نورپردازی آنها توجه شود. همینطور که گفته شد برای هر یک از بخش های خانه می بایست نورپردازی در نظر بگیرید برای مثال در اتاق غذاخوری موارد زیر را رعایت کنید:

لوستر ‌

مهم‌ترین چراغ در اتاق غذاخوری اغلب لوستر می باشد. لوستر اتاق غذاخوری بایستی متناسب با سبک دکوراسیون و اندازه اتاق انتخاب شده و در مرکز اتاق نصب گردد.

نورپردازی پایین تاب‌

تابش نور از پایین نقش برجسته سازی بخش هایی از اتاق غذاخوری مثل آثار هنری یا میز‌های خاص را بر عهده خواهد داشت.

نوپردازی ملایم‌

یک هدف اصلی برای نورپردازی این محیط وجود دارد آن هم ایجاد فضایی آرامش بخش می باشد. می‌توانید با قراردادن یک آباژور زیبا در مکانی مناسب از فضا، این نورپردازی را تامین کنید.

حالا در مقابل آن هدف از نورپردازی نما این است که ساختمان‌های ما را متحول سازد، اشکال آنها را آشکار کرده و به منظره و فضای بیرونی آنها ارزش ببخشد. با یک نورپردازی نمای جذاب می توانید آن را همیشه به یاد ماندنی کنید. در زیر به برخی از اصول نورپردازی نمای ساختمان خواهیم پرداخت:

مطالعه :  طرز کار ریموت کنترل روشنایی

‌رویکرد نورپردازی نما بایستی به علاوه سلیقه هنری بر اساس دانش مهندسی برق نیز تعیین شود. نوپردازی که از برق و خصوصیات نور آگاهی نداشته باشد قادر نخواهد بود با ابزار نور به طراحی مشغول گردد. به عبارتی دیگر نورپردازی نما ترکیبی از هنر معماری و دانش مهندسی است.

همچنین اگر می خواهید اصول نورپردازی ساختمان ایرانی را در نورپردازی خود رعایت کنید، این به سلیقه خودتان بستگی دارد و ممکن است انتخابی خوب برای شما باشد.

نکات مهم در نورپردازی نما

توجه به رنگ و شدت نور

منبع نور مخفی (تاثیرات پنهان بودن منبع نور)

توجه نمودن به قرارگیری و هماهنگی منابع نور

نورپردازی با در نظر گرفتن فرم و هندسه‌ی نمای ساختمان

روش های مختلف نورپردازی ساختمان وجود دارد که بایستی در هر یک از آنها حداقل چند مورد از اصول نورپردازی ساختمان بیرونی و اصول نورپردازی نما رعایت گردد تا در نتیجه موجب نا مطلوب دیده شدن آنها نگردد.

اما ممکن است تا کنون این سوال هم برایتان پیش آمده باشد که یکی از اهداف نورپردازی نمای بیرونی ساختمان چیست؟ و آیا در صورتی که نورپردازی صورت نگیرد مشکلی پیش خواهد آمد؟ باید در جواب گفت که از مهمترین این اهداف به وجود آوردن جنبه های بصری در شهر، زیاد کردن ارزش ساختمان، تأکید نمودن بر معماری، جلب‌ توجه رهگذران و همچنین گردشگران و معرفی نمودن ساختمان و تبلیغ و جنبه‌های تجاری می باشد.

نحوه نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی خشن

نورپردازی از داخل و خارج

نور پردازی یک دست

نورپردازی تاکیدی یا منطقه‌ای

نورپردازی ساختمان‌های رومی یا کلاسیک: این نوع از طراحی نما امروزه به نسبت طرفدار بیشتری پیدا کرده و بیشتر مورد توجه است، از ویژگی های طراحی این نوع از نما می توان به بهره بری از سنگ های قیمتی همانند سنگ تراورتن نام برد. نکته قابل اهمیت در نورپردازی این نماها دقت به ریزه کاری‌های به کار رفته در این نما و تلاش برای برجسته تر نمودن آنها نسبت به دیگر قسمت‌های نمای ساختمان است.

کلام آخر

روشنایی نمای ساختمان امروزه از استاندارهای زیبایی بخصوص برای ساختمان ها و آپارتمان های چند طبقه محسوب می شود، با نورپردازی ساختمان ها به زیبایی بصری شهر کمک شایانی می شود.  جهت خریداری انواع نورپردازنده های ساختمان و نمای آن با وبسایت فروشگاه ریاحی تماس حاصل فرمایید تا با انواع نور پردازنده ها آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *