مقالات

تعمیر لامپ ال ای دی در منزل

تعمیر لامپ ال ای دی

لامپ ال ‌ای ‌دی را می‌توان به عنوان منبع نور سالم و مدرن معرفی کرد چراکه این لامپ سمی نبوده و کاملا ایمن است. عمر طولانی، مصرف کم انرژی و بازدهی بالا برخی از خصوصیات مثبت این لامپ می‌باشد. بیشتر افراد به علت قیمت مناسب و مصرف کمی که این لامپ دارد به خرید آن ترغیب می‌شوند و در منازل و محل کار خود از لامپ‌های ال ‌ای ‌دی استفاده می‌کنند. ممکن است این لامپ به مرور زمان و به دلایل مختلفی روشنایی خود را کمی از دست بدهد، به احتمال زیاد بتوانید این مشکل را با تعمیر لامپ ال ای دی رفع کنید. در ادامه این مقاله درباره تعمیر لامپ ال ای دی در منزل با شما صحبت خواهیم کرد پس اگر لامپ ال ‌ای‌ دی شما پس از گذشت مدتی با مشکل مواجه شده است پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید. برای خرید انواع لامپ ال ‌ای‌ دی و… با قیمت مناسب و کیفیت بالا به سایت فروشگاه ریاحی مراجعه نمایید.

آموزش تعمیر لامپ ال‌ ای ‌دی

در بیشتر موارد سوختن لامپ ال‌ ای ‌دی به علت از کار افتادن دیودهای نوری می‌باشد. خراب شدن این دیودها باعث کم نور شدن لامپ و یا سوختن آن می‌شود. اگر لامپ منزل و محل کار شما چشمک میزند به احتمال زیاد در مدار لامپ مشکلاتی به وجود آمده است. مراحل تعمیر انواع لامپ ال ‌ای ‌دی:

  • در اولین مرحله باید حباب روی لامپ را بردارید و آن را از خود لامپ جدا کنید. این حباب با کمک چسب مخصوصی به بدنه متصل شده است و برای جداسازی آن کافی است که لامپ را در دست بگیرید و آن را بپیچانید.
  • حال نوبت بررسی دیودها و مدار است. دیودها در چیب ست بر روی ردیف‌هایی قرار دارند. در نظر داشته باشید که رنگ چیب ست به رنگ نوری که از لامپ منتشر می‌شود، بستگی دارد. اگر چیب ست سالم باشد باید به رنگ زرد کمرنگ و پررنگ باشد. در صورتیکه چیب ست سالم سوخته باشد رنگ آن تغییر می‌کند و معمولا لکه‌هایی سیاه‌رنگ بر روی آن دیده می‌شود. برای آنکه بتوانید دیودهای سوخته را شناسایی کنید کافی است از دیودسنج مولتی‌متر استفاده نمایید.
  • پس از شناسایی دیود از کار افتاده، باید با کمک دم باریک و یا فازمتر لایه زرد رنگ را که بر روی دیود قرار دارد را جدا نمایید. سپس با استفاده از هویه، دو طرف از ال ‌ای ‌دی از کار افتاده را حرارت دهید تا با کمک این حرارت، بورد از آن جدا شود. در هنگام جداسازی بورد حتما توجه داشته باشید که به خود بورد هیچ آسیبی وارد نشود.
  • در‌ چهارمین مرحله، باید با کمک لحیم روی دیود را لحیم کاری نمایید تا دیود سوخته از مدار لامپ خارج شود دیگر دیودهای سالم به عملکرد خود در مدار ادامه می‌دهند. حال باید دیود سالمی را به عنوان جایگزین دیود سوخته در مدار قرار دهید. در نظر داشته باشید که اگر دیود جدید را به مدار اضافه نکنید فشار بیشتری به دیگر دیودها وارد خواهد شد و درنتیجه پس از گذشت مدتی تمامی دیودها از کار خواهند افتاد. برای قرار دادن دیود جدید باید از یک پنس استفاده کنید تا بتوانید آن را به درستی در سر جای خود قرار دهید. سپس با کمک هویه دو سر دیود را روی مدار لحیم کاری کنید. در هنگام متصل کردن دو سر دیود به بورد حتما به دو سر مثبت و منفی آن توجه کنید و آن‌ها را در سر جای درست قرار دهید.
  • پس از اتمام تمامی مراحل ذکر شده، حال باید حباب را روی لامپ قرار دهید و آن را ببندید. با انجام این مراحل می‌توانید به تعمیر لامپ کم مصرف ال ‌ای ‌دی اقدام نمایید. در صورتیکه با انجام تمامی این مراحل باز هم لامپ روشن نشد باید سرپیچ را بررسی کنید چراکه ممکن است علت اصلی روشن نشدن لامپ، اشکال در سرپیچ باشد.
مطالعه :  تفاوت لامپ کم مصرف و ال ای دی

عیب‌یابی لامپ LED

برای عیب‌یابی لامپ ال ‌ای ‌دی کافی است که درایو را به برق شهری متصل کنید و میزان ولتاژ خروجی را اندازه‌گیری نمایید. برای مثال شما می‌توانید درایو پنل ال ‌ای ‌دی را به پنل سالم وصل کنید و سپس آن را مورد بررسی قرار دهید. در نظر داشته باشید که سوختن لامپ ارتباط زیادی با سوختن درایو ندارد و فقط در برخی از موارد سوختن درایو باعث کم نور شدن و یا سوختن لامپ می‌شود. برخی از درایوها دارای مدار محافظتی هستند و حتی اگر ال ‌ای‌ دی آسیب ببیند، هیچ آسیبی به درایو وارد نخواهد شد. اگر خازن آسیبی دیده باشد، به احتمال زیاد ولتاژ خروجی از درایو با نوسان همراه است. اگر خازن دچار مشکل شده باشد با مشاهده آن می‌توانید به این موضوع پی ببرید.

وسایل مورد نیاز برای تعمیر لامپ ال ‌ای ‌دی

در قسمت‌های قبلی درباره طریقه تعمیر لامپ های ال‌ ای‌ دی صحبت کردیم. برای آنکه بتوانید یک وسیله را تعمیر کنید باید ابزارهای مورد نیاز را در اختیار داشته باشید. وسایلی از جمله هویه، مولتی‌متر، پنس، دم‌باریک، فازمتر، سیم لحیم، نوار چسب ال ‌ای ‌دی برای تعمیر لامپ های ال ‌ای ‌دی مورد نیاز است. قبل از باز کردن لامپ، حتما وسایل مورد نظر را تهیه کنید تا هنگام تعمیر لامپ بتوانید به راحتی تمامی ابزارها دسترسی کامل داشته باشید.

کلام آخر

در این مقاله درباره تعمیر لامپ ال ای دی در منزل با شما صحبت کردیم. با خواندن این مقاله می‌توانید به راحتی انواع چراغ ال ‌ای ‌دی را تعمیر کنید. در صورتیکه قصد خرید انواع لامپ ال ‌ای ‌دی برای منزل و محل کار خود را دارید، به سایت ریاحی مراجعه نمایید. شما می‌توانید انواع لامپ‌های برندهای معتبر را با قیمت بسیار مناسب‌تر از دیگر مراکز خرید از فروشگاه ریاحی تهیه نمایید.‌ جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *