مقالات

تفاوت لامپ ال ای دی و هالوژن

تفاوت لامپ ال ای دی و هالوژن1

دو مورد از پر فروش ترین نوع لامپ‌های موجود در بازار، لامپ‌های ال ای دی و هالوژن هستند. از سالیان دور، همیشه و همیشه در انتخاب میان یکی از این دو نوع لامپ جدال‌هایی وجود داشته است.

در این مقاله از وب سایت فروشگاه ریاحی، اینجاییم تا با بررسی دقیق هر دوی این لامپ‌ها و انجام مقایسه‌های لازم، تا جای ممکن شما را از سردرگمی‌میان انتخاب این دو رها سازیم و در مورد این جدال نیز بحث‌هایی انجام دهیم.

لامپ هالوژن چیست

به طور کلی، لامپ‌های‌ هالوژن به لامپ‌هایی گویند که در آن یک رشته فلزی از جنس تنگستن وجود داشته و محفظه آن با کمک گاز‌هایی بی اثر، یا همان گاز‌های هالوژنی، مانند گاز برم و یا ید پر شده است. در صورت شکستن این لامپ‌ها، گاز هالوژن آن خالی شده و وارد طبیعت می‌شود.

در انواع لامپ هالوژن، اگر دمای لامپ از حد خود بیشتر شود، تنگستن آن آب شده و به اصطلاح لامپ می‌سوزد. البته اگر میزان گرم شدن و ذوب شدن تنگستن آن به حد قابل توجهی نباشد، تنگستن آب شده می‌تواند دوباره خنک شده و مجددا روی رشته اش ته نشین شود.

از مهم ترین کاربرد لامپ هالوژن می‌توان به استفاده در تمامی‌ خانه‌ها و ادارت اشاره کرد و همچنین، به دلیل کوچک بودن اندازه برخی از این لامپ‌ها، استفاده تزئینی از آن‌ها نیز صورت می‌گیرد مانند لامپ هالوژن سوزنی و لامپ هالوژن توکار.

مزایا لامپ هالوژن

  • کیفیت نور مناسب
  • قابل تهیه در ابهاد کوچک و بزرگ
  • قیمت مناسب

معایب لامپ هالوژن

  • حساسیت بالا
  • سمی‌بودن گاز موجود در لامپ

لامپ ال ای دی چیست

یکی از بهترین و پرکاربردترین نوع لامپ‌های موجود در بازار ایران و جهان، لامپ‌های ال دی هستند. با اینکه این لامپ بسیار به روز تر و پیشرفته تر از دیگر انواع لامپ‌ها است، اما باز هم متاسفانه هنوز بسیاری از افراد هستند که در مورد اینکه لامپ led چیست و چه فوایدی دارد اطلاعات زیادی ندارند.

عبارت LED مخفف عبارت light emitting diode بوده و به معنای “دیود‌های پخش کننده نور” است. در واقع، در یک لامپ ال ای دی، تعداد بسیار زیادی دیود ال دی بوده که در کنار یکدیگر قرار گرفته و باعث تولید و پخش نور می‌شوند. در لامپ‌های ال ای دی، دیگر خبری از فلز و یا گاز هالوژنی خاصی نیست و تمامی‌ فرایند تولید نور با کمک دیود‌ها صورت می‌گیرد. جالب است بدانید که در این نوع لامپ ها، تولید نور با کمک دیودهایی صورت می گیرد که کاملا جامد هستند!

همچنین، با پیشرفت همه روزه این نوع لامپ‌ها، کاربرد لامپ ال ای دی تقریبا دیگر به یک مکان و یا زمان خاصی محدود نیست و از آن می‌توانید در تمامی ‌بخش‌های خانه، اداره و یا کارخانه خود استفاده کنید.

مطالعه :  آموزش تعمیر لامپ ال ای دی

و در انتها نیز، تنوع انواع لامپ ال ای دی بیشتر از لامپ‌های هالوژنی است.

مزایا لامپ ال ای دی

  • طول عمر بالا
  • استفاده از دیود‌های کوچک به جای فلز برای روشنایی
  • عدم خرابی در صورت روشن و خاموش کردن متوالی آنان
  • قابلیت تعمیر(در شرایط خاص)

معایب لامپ ال ای دی

  • استفاده از مدار یک سویی در آن‌ها
  • گران تر بودن نسبت به اکثر لامپ‌های دیگر
  • آسیب به پوست در صورت شکسته شدن و پرت شدن محافظ آن

تفاوت لامپ led و هالوژن

حال که به طور کامل تر و دقیق تر با این دو لامپ بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف آشنا شده ایم، نوبه به بررسی حرفه ای تر و علمی‌تر تفاوت هالوژن با ال ای دی می‌پردازیم:

  1. تفاوت ال‌ ای دی و هالوژن از لحاظ ساختار: از نظر ساختاری، میان دو لامپ ال ای دی و هالوژن تفاوت‌های بسیاری است. در ساختار لامپ‌های هالوژن از فلز تنگستن و گازهای بی اثر برای تولید نور استفاده می‌شود که این امر باعث تولید گرما نیز می‌شود. در ساختار لامپ‌های ال ای دی تنها از یک ماده جامدی تحت عنوان دیود استفاده می‌شود و بنابراین تولید گرما نیز ندارند.
  2. تفاوت ال‌ ای دی و هالوژن از لحاظ شاخص نمود رنگ: در مورد نمود رنگ میان انواع روش‌های نوردهی اختلاف نظرات بسیاری وجود دارد. به گفته برخی از افراد، لامپ‌های هالوژن پیروز این میدان هستند ولی برخی دیگر نیز طرفدار لامپ‌های ال ای دی هستند. از نظر علمی، لامپ‌هایی که بتوانند نور‌هایی مطابق با نور طبیعی را ایجاد کنند، در نمود رنگ بهترین هستند. این ویژگی معمولا در لامپ‌های ال ای دی بیشتر ممکن است.
  3. تفاوت ال‌ ای دی و هالوژن از لحاظ طول عمر: بر اساس آزمایشات و تست‌های صورت گرفته مختلف بر روی لامپ‌های هالوژن و ال ای دی، گفته می‌شود که لامپ‌های ال ای دی عمر طولانی تری دارند. علت این عمر طولانی تر لامپ‌های LED این است که در آن‌ها از فلز قابل اشتعالی مانند تنگستن استفاده نمی‌شود و بنابراین قابلیت تولید نور طولانی تری را دارا هستند.
  4. تفاوت ال‌ ای دی و هالوژن از لحاظ اثر بخشی: اثر بخشی در لامپ‌ها، به معنای میزان بازدهی لامپ در قبال دریافت انرژی الکتریسیته یکسان است. همانطور که در بخش‌های بالاتر از این مقاله نیز اشاره کردیم، لامپ‌های ال ای دی، به دلیل عدم تولید گرمای اضافی، و دارا بودن مصرف برق بسیار پایین، اثر بخشی بسیار بالایی دارند.

همچنین، از نگاه علمی‌نیز، اثر بخشی لامپ‌های ال ای دی در حدود  لومن بر متر مربع بوده و اثر بخشی لامپ‌های هالوژنی نیز حدود 18 لومن بر متر مربع است.

کلام آخر

امروزه، با پیشرفت تکنولوژی و به روز شدن سطح زندگی افراد، نیاز انسان‌ها به لامپ‌ها بسیار بیش از پیش شده است. دو مورد از بهترین لامپ‌هایی که می‌توانند نیاز ما را در زمینه روشنایی محل زندگی و کار کمک کنندف لامپ‌های هالوژن و ال ای دی هستند. امیدواریم بعد از خواندن این مقاله توانسته باشید تصمیم خود را در مورد انتخاب میان این دو بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *