مقالات

انواع لامپ‌ های ال ای دی

انواع لامپ‌های ال ای دی

هنگامی‌که مشتریان ما برای خرید لامپ ال ای دی به سراغ ما می‌آیند، با یک مشکل اساسی رو به رو هستند که آن هم انتخاب لامپ مناسب با توجه به خواسته و شرایطشان است. همنطور که در مقالات دیگر نیز اشاره ای داشتیم، هر نوع لامپ LED برای نوعی فضا و محیط خاص مناسب بوده و نباید به جای یکدیگر استفاده شوند.

تنوع لامپ‌های ال دی موجود در بازار بسیار بالا بوده و همین امر باعث شده است تا بسیاری از افراد نتوانند یک تصمیم درست و منطقی در مورد لامپ‌های ال ای دی خود بگیرند.

اگر شما نیز مانند بسیاری دیگر از افراد علاقه دارید تا در مورد لامپ ال ای دی و انواع مدل‌های آنان بیشتر بدانید، به این مقاله از وب سایت فروشگاه ریاحی خوش آمدید! در این مقاله از فروشگاه ریاحی قصد داریم تا با بررسی همه چیز در مورد انواع مدل‌های لامپ ال ای دی، شما را در گرفتن یک تصمیم درست و منطقی بیشتر راهنمایی کنیم.

لامپ ال ای دی چگونه کار می‌کند

به طور کلی و ساده اگر بخواهیم توضیح دهیم، لامپ ال ای دی(LED) شامل تعداد بسیاری از دیود‌ها بوده که با عبور جریان برق از آن، این دیودها به تولید نور می‌پردازند. هرچه قدرت و تعداد این دیودهای جامد بیشتر باشد، میزان و شدت نور تولیدی از آنان نیز بیشتر خواهد شد.

به طور تخصصی تر، لامپ LED شامل چندین لایه از مواد است که هر یک عملکرد خاصی دارند. در پایین هر لامپ یک تماس فلزی قرار دارد که به عنوان یک پایانه منفی عمل می‌کند. در بالا، یک قطعه فلزی صاف وجود دارد که به عنوان الکترود مثبت عمل می‌کند. بین این دو الکترود قطعه ای از مواد نیمه‌هادی و دیود‌ها وجود دارند که درنهایت باعث تولید نور می‌شوند.

لامپ‌های ال ای دی، به دلیل داشتن عمر طولانی تر و مصرف انرژی کمتر نسبت به انواع لامپ ‌هالوژن، توانسته اند به یکی از پرفروش ترین و پرکاربردترین لامپ های موجود در ایران و جهان تبدیل شوند.

کاربرد انواع لامپ ال ای دی

مهم ترین کاربرد انواع لامپ ال ای دی شامل موارد زیر است:

  • روشنایی خانه‌ها
  • روشنایی صنایع و ادارات مختلف
  • روشنایی فضاهای باز مانند حیاط و باغ‌ها
  • کاربردهای پزشکی: لامپ‌های LED به طور زیادی در کاربردهای پزشکی مانند روشنایی جراحی، نورهای تشخیصی و فتوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع لامپ ال ای دی

لامپ‌های ال ای دی دارای انواع متنوعی هستن که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. معمولا دسته بندی انواع لامپ ال ای دی به صورت زیر صورت می‌گیرد:

مطالعه :  نورپردازی فضای باز با ریسه شلنگی

انواع لامپ‌ های ال ای دی سقفی :

لامپ ال ای دی توکار : لامپ LED توکار، یکی از بهترین نوع لامپ‌های توکار بوده که محتویات و سیم کشی آن به طور کامل در درون سقف قرار داده می‌شود. مزیت آن‌ها نسبت به لامپ‌ هالوژن توکار این است که در این لامپ‌ها تولید گرمای خاصی وجود نداشته و بنابراین به سیم کشی‌ها و سقف آسیبی نمی‌رسد.

لامپ ال ای دی روکار : برخلاف حالت توکار، در لامپ‌های ال ای دی روکار محتویات و سیم کشی‌ها قابل مشاهده هستند. در این نوع لامپ‌ها معمولا از پایه ای زیبا و شکیل استفاده می‌شود که با کمک آن می‌توان سیم‌ها و اتاصالات را از چشم دیگران پنهان کرد.

انواع لامپ‌های ال ای دی حبابی :

حباب ال ای دی فلورسنت : این نوع لامپ‌ها، مانند لامپ‌های فلورسنتی عادی بوده ولی با این تفاوت که وجود دیودها در آن‌ها باعث شده است تا طول عمر آن‌ها بیشتر از حالت عادی شود.

چراغ ال ای دی سنسور دار : پیشرفته ترین و خلاقانه ترین نوع چراغ‌های ال ای دی بوده که در اثر حرکت افراد و اجسام روشن شده و سپس بعد از مدتی خالی بودن مکان، خاموش می‌شود. اگر قصد صرفه جویی در هزینه‌های خود را دارید، این مورد می‌تواند بهترین گزینه باشد.

چراغ ال ای دی سالنی : نوعی قوی تر و قدرتمندتر از لامپ‌های ال ای دی معمولی بوده که از آن‌ها برای روشن کردن نمایشگاه‌ها، سالن‌های پذیرایی و تئاتر‌ها استفاده می‌شود.

لامپ ال ای دی سوزنی :

لامپ‌هایی بسیار کوچک و کاربردی بوده که با وجود کوچک بودن روشنایی نسبتا خوبی دارند. از این لامپ‌ها بیشتر برای تزئین نقاظ مختلف محیط استفاده می‌شود. وجه برتری این لامپ‌ها نسبت به لامپ ‌هالوژن سوزنی، عدم سوختن آن‌ها در صورت خاموش و روشن کردن مکرر است.

تولید لامپ ال ای دی به چه صورت است

بدون شک، نحوه تولید انواع لامپ ‌های ال ای دی با یکدیگر متفاوت بوده و نمی‌توان یک فرمول را برای نحوه تولید همه آن‌ها استفاده کرد. اما به طور کلی، در یک لامپ LED موارد زیر وجود دارد:

  1. قرار گیری دیود اصلی
  2. نصب سینک حرارتی(برای جلوگیری از زیاد شدن گرما در لامپ)
  3. قرارگیری درایور LED(برای تنظیم میزان ولتاژ ورودی و خروجی از سیم‌ها)
  4. رفلکتور(بازتاب دهنده) در پشت دیود اصلی قرار گرفته تا نور تولیدی به درست پخش گردد
  5. همچنین، یک لنز بر روی هر دیود قرار گرفته تا هم از ورود گرد و غبار جلوگیری کرده و هم باعث افزایش تمرکز نور تولیدی شود
  6. تمامی‌موارد اشاره شده در بالا به همراه یک برد و اتصالات سیم‌ها به یکدیگر متصل شده و سپس به جریان برق متصل می‌شود تا جریان برقرار شود

راهنمای خرید لامپ ال ای دی

  • لامپ‌های خود را حتما از فروشندگان معتبر خریداری کنید
  • اگر لامپ LED شما خراب شده باشد، لزوما نیازی به خرید مدل جدید نیست چرا که برخی از آن‌ها قابلیت تعمیر نیز دارند.
  • قبل از خرید انبوه لامپ مورد نظر خود، ابتدا یک مورد را به عنوان نمونه خریداری کنید و سپس تصمیم گیری کنید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا با بررسی همه چیز در مورد انواع لامپ‌های LED، و به نوعی ارائه یک راهنمای خرید لامپ LED، شما را در داشتن یک انتخاب درست بیشتر راهنمایی کنیم. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *