مقالات

انواع پروژکتور ال ای دی

انواع پروژکتور ال ای دی

چراغ‌های پروژکتور ال ای دی، یکی از کارآمد ترین و مقرون به صرفه ترین راه‌ها برای روشن کردن هر فضایی بوده و از آن برای مصارف خانگی، تجاری، و حتی صنعتی نیز استفاده می‌شود. این نوع نورپردازی برای ایجاد فضایی پر جنب و جوش و پویا ایده آل است، زیرا می‌تواند طیف گسترده ای از رنگ‌ها و جلوه‌ها را ایجاد کند. همچنین، چراغ‌های پروژکتور LED بسیار کم مصرف هستند و برخی از مدل‌ها تا 80 درصد انرژی کمتری نسبت به منابع روشنایی سنتی مصرف می‌کنند. چراغ‌های پروژکتور LED با تطبیق پذیری، دوام و کارایی انرژی، انتخاب مناسبی برای هرکسی است که به دنبال اضافه کردن رنگی منحصر به فرد و خلاقانه به فضای خود است.

اگر شما نیز کنجکاو شده اید تا بیشتر در مورد پروژکتورهای ال ای دی و انواع آن‌ها بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم در این مقاله از فروشگاه ریاحی با ما همراه باشید تا به بررسی همه چیز در مورد این پروژکتورهای بی نظیر بپردازیم.

پروژکتور‌های ال ای دی چگونه کار می‌ کنند

قبل از آن که بررسی انواع پروژکتورهای ال ای دی بپردازیم، باید یک آشنایی کامل در مورد نحوه کارکرد این پروژکتورها داشته باشیم. واژه LED مخفف دیود ساطع کننده نور بوده و به این معناست که نورپردازی در آن‌ها با کمک دیود‌های جامد صورت می‌گیرد. در این روش از مواد نیمه‌هادی برای تبدیل انرژی الکتریکی به نور مرئی استفاده می‌شود.

چراغ‌های LED با عبور جریان از یک ماده نیمه رسانا کار می‌کنند که از دو نوع مختلف ماده (معمولاً سیلیکون و ژرمانیوم) تشکیل شده است. هنگامی‌که جریانی از نیمه‌هادی عبور می‌کند، الکترون‌های ماده از سمت منفی به سمت مثبت LED حرکت می‌کنند و انرژی را به شکل نور آزاد می‌کنند. نور ساطع شده از LED بسیار روشن تر از یک لامپ رشته ای سنتی است و همچنین گرمای بسیار کمی‌از خود ساطع می‌کند.

پروژکتورهای LED نسبت به پروژکتورهای سنتی کارآمدتر، ماندگارتر و روشن‌تر هستند. آنها همچنین نور را در یک جهت خاص ساطع می‌کنند، که آنها را برای نورپردازی  ایده آل می‌کند.

مزایای پروژکتور ال ای دی

  • مصرف برق پائین
  • مقاومت بالا در برابر ضربه
  • ضد آب
  • کارایی بالا(توان نوری بالا)
  • عدم تولید گرما
  • طول عمر بالا

معایب پروژکتور ال ای دی

  • قیمت بالاتر نسبت به لامپ‌های سنتی
  • احتمال آسیب به طبیعت
  • هزینه بازیافت بالا
مطالعه :  بهترین پروژکتور روشنایی

کاربرد پروژکتورهای ال ای دی

  • روشنایی خانه‌ها
  • روشنایی ادارت و فضاهای بزرگ داخلی
  • نورپردازی گالری‌ها و تئاترها به صورت هنری
  • نورپردازی کارخانجات در صنایع مختلف

انواع پروژکتورهای ال ای دی

به طور پروژکتورهای ال ای دی به دو صورت دسته بندی می شوند :

انواع پروژکتور ال ای دی بر اساس ساختار :

  1. پروژکتور بدون قاب : نوعی پروژکتورها هستند که صرفا دارای یک پنل ال ای دی بزرگ به همراه یک قاب ساده تشکیل شده و مقاومت چندانی در برابر فشار آب و یا ضربه را ندارند. از این پروژکتورهای بیشتر برای مکان‌های آرام و بی خطر، مانند گالری‌ها و فضاهای داخلی خانه‌ها استفاده می‌شود.
  2. پروژکتور قاب دار : برخلاف پروژکتورهای بدون قاب، این نوع از پروژکتورها توانایی بالایی در برابر ضربه و فشار آب را داشته و از آن می‌توان در بسیاری از کارخانه‌ها و یا مکان‌های پرخطر دیگر مانند تونل‌ها نیز استفاده کرد. همچنین، هرچه درجه حفاظت پروژکتور(IP) بیشتر باشد، مقاومت آن نیز بیشتر است. به طور مثال مقاومت پروژکتور IP66بیشتر از IP54 است. این نوع از پروژکتورها جزو پرفروش ترین محصولات zfr هستند.
  1. پروژکتور ریلی : نوعی از پروژکتور بوده که به راحتی بر روی یک ریل (با طولی قابل تعیین) نصب شده، و به شما اجازه به حرکت درآوردن پروژکتور را می‌دهد. از این نوع پروژکتورها بیشتر در تئاترها، سینماها، مراکز خرید، و گالری‌ها استفاده می‌شود.

انواع پروژکتور ال ای دی بر اساس منبع نوری :

بر اساس منبع نوری، پروژکتورها به دو دسته مهم تقسیم بندی می‌شوند:

  1. پروژکتور ال ای دی معمولی : یکی از بهترین و پرکاربردترین نوع لامپ‌های موجود در تمام جهان، لامپ‌های ال ای دی هستند. این لامپ‌ها به دلیل داشتن عمر طولانی، مقرون به صرفه بودن، و داشتن قابلیت تعمیر، به یکی از پر فروش ترین نوع لامپ‌ها تبدیل شده اند.
  2. پروژکتور smd : پروژکتور اس ام دی، نوعی پروژکتور LED بوده که در آن تغییراتی پیشرفته لحاظ شده است. SMD مخفف اصطلاح Surface Mount Devices بوده و به معنای قطعات نصب سطحی می‌باشد. به طور کلی، لامپ اس ام دی نوعی خاص از لامپ ال ای دی بوده که به واسطه طرز ساخت آن، بسیار کارآمدتر، با تنوع رنگ بیشتر، وضوح بالاتر، حجم بسیار کمتر و زاویه دید بهتر همراه با صرفه جویی انرژی بیشتر، توانسته است مشتریان زیادی را به سمت خود جلب کند.

نکات مهم در خرید پروژکتور ال ای دی

  1. اگر پروژکتور قدیمی‌شما خراب شده است، لزوما نیازی به خرید پروژکتور جدید نیست! خوشبختانه، و در برخی از شرایط خاص، تعمیر پروژکتور ال ای دی ممکن بوده و نیازی به خرید دوباره پروژکتور نیست.
  2. قبل از خرید پروژکتور، حتما از درجه حفاظت مورد نیاز خود برای پروژکتور اطمینان حاصل کنید. هرچه درجه حفاظت بالاتر باشد، مقاومت آن نیز در برابر ورود گرد و خاک و آب نیز بیشتر است.

کلام آخر

همانطور که در مقاله بالا نیز اشاره کردیم، بهترین نوع پروژکتور ال ای دی چیزی نیست که بتوانیم به راحتی آن را مشخص کنیم. بسته به نیاز شما، نوع پروژکتور مورد نیاز شما نیز تغییر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *