مقالات

راه های صرفه جویی برق در زمستان

صرفه جویی در مصرف برق در زمستان

معمولا هنگامی‌که بحث در مورد صرفه جویی در مصرف برق می‌شود، بسیاری از افراد هستند که تصور می‌کنند که صرفه جویی در مصرف برق فقط و فقط مختص فصل‌های گرم سال مانند انتهای بهار و فصل تابستان است که میزان مصرف برق به طور قابل توجهی زیاد است.

با اینکه اهمیت حجم برق مصرفی در تابستان بیشتر است، اما این امر دلیلی بر مصرف بی مورد برق نیست چرا که صرفه جویی در هر زمان و مکانی امری مهم و قابل توجه است.

اگر شما نیز قصد دارید تا در مورد صرفه جویی برق بیشتر بدانید، در این بخش از وب سایت فروشگاه ریاحی قصد داریم تا با بررسی چند راه حل ساده برای صرفه جویی در مصرف برق در فصل زمستان، شما را در کاهش هزینه مصرف برق خود راهنمایی کنیم.

چرا باید در مصرف برق صرفه جویی کنیم

کاهش قیمت برق: قیمت برق در کلان شهر‌ها به صورت تصاعدی محاسبه می‌شود. یعنی با کاهش حتی مقداری کوچک از مصرف برق شما، قیمت آن به میزان بیشتری کاهش می‌یابد.

جلوگیری از آلودگی هوا: متاسفانه هنوز در برخی از کشور‌ها مانند ایران، تولید برق با کمک سوزاندن سوخت‌های فسیلی انجام می‌گیرد. البته در چند سال اخیر با پیشرفت صنعت هسته ای کشور، این میزان سوزاندن تا حد چشمگیری کاهش یافته است.

راه‌ های صرفه جویی در مصرف برق در زمستان

روش‌های بسیار زیادی برای کاهش مصرف برق وجود دارد. اکثر مواردی که در اینجا به بررسی آن خواهیم پرداخت برای صرفه‌ جویی در مصرف انرژی در تمام طول سال قابل استفاده است:

  1. خاموش کردن لامپ‌های اضافی: یکی از موارد بسیار جامع و کاربردی که متاسفانه توسط اکثر افراد مورد فراموشی قرار می‌گیرد، بحث خاموش کردن لامپ‌های اضافی است. خاموش کردن یک لامپ صد وات که همیشه روشن است می‌تواند هزینه‌های شما را تا حد زیادی کاهش دهد.
  2. استفاده از چراغ‌های سنسور دار: چراع‌های سنسور چراع‌هایی هستند که فقط در صورتی روشن می‌مانند که فردی یا موجودی متحرک در آن فضا وجود داشته باشد. این روش جزو اصلی ترین راه‌ های صرفه جویی در ادارات بوده که باعث کاهش چشمگیر مصرف برق آن‌ها می‌شود. این که بعد از خروج فرد از اتاق، لامپ تا چه زمانی روشن بماند کاملا قابل تنظیم است.
  3. استفاده از دیمر: دیمر وسیله ای است بسیار کاربردی برای کنترل میزان مصرف برق شما. دیمر ابزاری است که به وسیله آن می‌توانید میزان شدت نور خروجی یک چراغ یا لامپ را کنترل کنید. قیمت این وسیله شاید در ابتدا زیاد جلوه کند ولی وقتی قابلیت‌های این دستگاه را با هزینه آن مقایسه کنید، کاملا قانع خواهید شد که خرید آن امری منطقی است.
  4. کاهش چند درجه ای پکیج: این مورد در فصل زمستان دارای کاربرد بسیار زیادتری است. در دنیای مدرن امروزی، خیلی از خانه‌ها هستند که منبع تامین گرمای آن‌ها، به جای موتورخانه، پکیج است. اگر بتوانید به جای زیاد کردن بیش از اندازه پکیج، مقداری به لباس‌های گرم خود در خانه اضافه کنید، می‌توانید هزینه‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش دهید.
  5. استفاده از لامپ ال ای دی: احتمالا تاکنون با لامپ‌های ال ای دی و مزیت‌های آن آشنایی پیدا کرده اید. این لامپ‌ها نسبت به ریسه شلنگی و فلورسنت دارای مصرف برق کمتر و طول عمر بیشتری هستند و به همین دلایل توانسته اند جای خود را در اکثر خانه‌های ما باز کنند.
  6. عدم استفاده از وسایل پر مصرف در ساعات اوج مصرف: ساعاتی از شبانه روز که مصرف انرژی الکتریکی به اوج خود می‌رسد ( در شش ماه اول سال از ساعت ۱۳ تا ۱۷ و ۲۰ تا ۲۴ و در شش ماه دوم از ساعت ۱۸ تا ۲۲ است) را ساعات اوج مصرف می‌نامند. عدم استفاده از وسایل پرمصرف در این ساعات نیز باعث کاهش قیمت برق شما می‌شود‌.
  7. وسایل برقی که استفاده نمی‌کنید را از برق بکشید: شاید برایتان جالب باشد که بدانید وسایلی که به پریز برق متصل هستند ولی از آن ها استفاده ای نمی شود نیز از برق خانه استفاده می کنند! وسایلی مثل تلفن بیسیم، تلوزیون، کامپیوترهای رومیزی و کنسول‌های بازی جزو این دسته از لوازم هستند. برای صرفه جویی در مصرف برق تنها کافی است که هر وقت از این وسایل استفاده نمی‌کنید آن‌ها را از برق بکشید تا کاملا خاموش شوند. برای این وسایل استفاده از سه ‌راهی‌های برقی که دکمه قطع/وصل جریان دارند نیز مناسب است.
  1. از لوازم کم مصرف استفاده کنید:شاید در ظاهر تصور کنید که وسایل پرمصرف قیمت کمتری داشته و به صرفه تر هستند، اما اگر با دقت به مصرف برق خود نگاه کنید متوجه می شود که قیمت بالای برق شما این میزان ارزانی را جبران خواهد کرد.
مطالعه :  انواع لامپ‌ های ال ای دی

کلام آخر

یکی از معضلات برزگ جوامع امروزی، بحث استفاده بی رویه از برق است. در این مقاله سعی کردیم تا با بررسی یک سری از راه‌ کارهای ساده صرفه‌ جویی در مصرف برق، شما را در کاهش هزینه‌های برق خود بیشتر راهنمایی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *