مقالات

ویژگی نورپردازی موزه و گالری

ویژگی نورپردازی موزه و گالری

زیبایی یک مکان، تنها به دکوراسیون و یا وسایل موجود در آن نیست! برای آن که یک فضا بتواند به خوبی و به صورت واضحی زیبایی خودش را به دیگر افراد به نمایش بگذارد، نیاز دارد تا در معرض نور مناسبی قرار بگیرد. یکی از مکان‌هایی که در آن وجود نورپردازی مناسب دارای اهمیت بسیاری است، نورپردازی موزه و گالری است.

نورپردازی موزه و گالری یک عنصر ضروری در حفظ و نمایش آثار هنری است. این به خودی خود یک شکل هنری است، زیرا نور باید با دقت انتخاب و تنظیم شود تا بهترین آثار هنری را نشان دهد و از آسیب محافظت کند. نورپردازی باید به دقت برنامه ریزی شود تا فضای مناسب برای بازدیدکنندگان ایجاد شود و اطمینان حاصل شود که اثر هنری به بهترین شکل ممکن نمایش داده می‌شود. با نورپردازی مناسب می‌توان یک موزه یا گالری را به مکانی زیبا و شگفت انگیز تبدیل کرد.

در این مقاله از وب سایت مجموعه فروشگاه ریاحی، قصد داریم تا با بررسی انواع نورپردازی موزه و گالری و چراغ لازم برای آن‌ها، موزه و یا گالری شما را به یک مکان بی نظیر و پر طرفدار تبدیل کنیم.

مزایای نورپردازی موزه و گالری

دید پیشرفته : نورپردازی موزه و گالری به گونه ای طراحی شده است که میزان روشنایی مناسبی را ارائه دهد تا به بینندگان اجازه دهد به درستی از آثار هنری یا مصنوعات نمایش داده شده استفاده لازم را ببرند. این دید افزایش یافته به ایجاد تجربه جذاب‌تری کمک می‌کند که به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد از آثار هنری یا مصنوعات با جزئیات بیشتر قدردانی کنند.

حفاظت : نور موزه و گالری به دقت کالیبره شده است تا میزان روشنایی مناسب را بدون آسیب رساندن به آثار هنری یا مصنوعات ارائه دهد. این کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که قطعات در شرایط اولیه خود برای چندین سال آینده حفظ می‌شوند.

امنیت : از نور موزه و گالری می‌توان برای جلوگیری از تلاش دزدان احتمالی برای سرقت آثار هنری یا مصنوعات استفاده کرد. ترکیبی از نور روشن و حسگرهای حرکتی می‌تواند به جلوگیری از سرقت و اطمینان از ایمنی اقلام نمایش داده شده کمک کند.

زیبایی شناسی : از نور موزه و گالری می‌توان برای ایجاد فضایی از پیچیدگی و ظرافت استفاده کرد. ترکیب مناسب نور می‌تواند به ایجاد فضایی کمک کند که برای قدردانی از آثار هنری یا مصنوعات نمایش داده شده مفید باشد.

انواع چراغ مناسب برای نورپردازی موزه و گالری

و اما برویم سر موضوع اصلی این مقاله. در اینجا به بررسی یک سری از متداول ترین و مهم ترین چراغ‌های مناسب برای نورپردازی موزه و گالری می‌پردازیم:

لامپ ‌هالوژن توکار :

لامپ‌هالوژن توکار یک راه حل روشنایی کم مصرف است که مستقیماً در درون سقف یا دیوار نصب می‌شود. این نوع لامپ از گاز‌هالوژن برای تولید نور روشن و سفیدی مشابه نور طبیعی خورشید استفاده می‌کند. از آن جایی که این نوع لامپ‌ها می‌توانند یک پرتو متمرکز از نور را ارائه دهند، برای روشن کردن یک منطقه خاص ایده آل بوده بنابراین از آن‌ها برای نورپردازی موزه و گالری نیز استفاده می‌شود.

مطالعه :  ویژگی‌های روشنایی تونل

لامپ‌ هالوژن سوزنی :

موزه‌ها و گالری‌ها اغلب از یک لامپ‌ هالوژن سوزنی برای نورپردازی آثار هنری خود استفاده می‌کنند. این نوع نورپردازی به نمایان شدن زیبایی و جزئیات اثر هنری کمک کرده و در عین حال راه حلی مقرون به صرفه و کم مصرف را برای نورپردازی ارائه می‌دهد. لامپ‌های‌هالوژن سوزنی برای موزه‌ها و گالری‌ها ایده‌آل هستند، زیرا شدت نور بالایی را ارائه می‌دهند و همچنین می‌توانند با سطوح مختلف روشنایی تنظیم شوند. این اجازه می‌دهد تا اثر هنری تا سطح روشنایی مورد نظر روشن شود.

پروژکتور ریلی :

گاهی از اوقات نیز هستند که ما نیازی به حضور مداوم و مستمر یک نور ثابت برای نورپردازی نداریم. در این مواقع، استفاده از پروژکتورهای ریلی برای نورپردازی موزه و گالری بهترین گزینه است. پروژکتورهای ریلی، با قرار گرفتن بر روی نوعی ریل، این امکان را به شما می‌دهند تا به راحتی محل و شدت نورپردازی را تغییر دهید.

مزایای استفاده از تجهیزات ال ای دی در نورپردازی موزه و گالری

قبل از آن که به طور مفصل و دقیق به بررسی انواع چراغ‌های مناسب برای نورپردازی موزه و گالری بپردازیم، باید ابتدا تکلیف خود را با خود مشخص کنیم! بدون شک، از میان تمام تکنولوژی‌های موجود برای نورپردازی، تجهیزات ال ای دی بهترین گزینه برای نورپردازی موزه و گالری هستند. از مهم ترین دلایل استفاده از این تجهیزات برای نورپردازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طول عمر بالاتر نسبت به دیگر تجهیزات
  • عدم آسیب به تابلوهای نقاشی و مجسمه‌ها
  • مقرون به صرفه بودن
  • مصرف برق پائین
  • عدم ساطع کردن اشعه فرابنفش

اصول کلی طراحی روشنایی در موزه ‌ها و گالری ‌ها

برای ان که بتوانیم یک طراحی روشنایی بی نقص داشته باشیم، توجه به این اصول کلی دارای اهمیت بسیاری است:

  1. رنگ مناسب نمایش آثار هنری : چه رنگی مناسب نمایش آثار هنری است؟ هنگام نمایش آثار هنری، رنگ دیوار یا پس‌زمینه می‌تواند نقش مهمی‌در نحوه درک اثر هنری داشته باشد. چه یک نقاشی، یک عکس یا یک مجسمه باشد، رنگ مناسب می‌تواند به نشان دادن بهترین در قطعه کمک کند، در حالی که رنگ نامناسب می‌تواند آن را کاهش دهد. بسته به نوع اثر هنری شما، رنگ خود را انتخاب کنید.
  • برای اثرهنری تصویری(مانند نقاشی)، استفاده از رنگ سفید و یا رنگ سفید مایل به خاکستری پیشنهاد می‌شود.
  • برای اثرهای هنری تجسمی‌مانند اثرهای سه بعدی و یا مجسمه‌ها، استفاده از رنگ آبی سرمه ای علاوه بر سفید نیز دیده شده است.
  1. راهکارهایی برای کاهش صدمات ناشی از نور طبیعی : شاید برایتان جالب باشد که بدانید استفاده از رنگ نور طبیعی در نورپردازی گالری اصلا گزینه مناسبی نیست! از مهم ترین آسیب‌ های نورپردازی بر اشیا در موزه‌ ها و گالری ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • از بین رفتن رنگ نقاشی به مرور زمان
  • گرم شدن سطح نقاشی و ترکیب شدن رنگ‌ها
  • از بین رفتن جزئیات ساخته شده توسط مجسمه ساز

برای کاهش اثرات این اتفاقات، پیشنهاد ما استفاده از شیشه‌هایی است که اشعه فرابنفش را جذب کرده و ضررهای نور را کمتر می‌کند. همچنین، خنک کردن فضای موزه نیز بی تاثیر نیست.

کلام آخر

در این مقاله، سعی کردیم تا با بررسی همه چیز در مورد نورپردازی موزه‌ها و گالری‌ها، شما را در داشتن فضایی بی نقص و کامل راهنمایی کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *