مقالات

تفاوت چراغ cob و smd

تفاوت چراغ اس ام دس و سی او بی

چراغ های ال ای دی انواع مختلفی دارند و در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. دو نوع اصلی چراغ‌های LED، چراغ‌های smd و cob هستند که از مزایای منحصر به‌ فردی برخوردارند. یک سوال پرتکرار که در این رابطه وجود دارد، این است که لامپ cob بهتر است یا پروژکتور smd.

چراغ های cob و smd شباهت های زیادی باهم دارند. برای مثال هردو مقرون‌ به صرفه هستند، زیرا نیازی به تعمیر و نگهداری منظم ندارند و می‌توانند بیش از 50000 ساعت کار کنند. همچنین کاربرد لامپ cob تا حدودی مشابه کاربرد لامپ smd است. آنها را می توان در بسیاری از برنامه ها مانند نورافکن، چراغ های برجسته و غیره استفاده کرد.

با وجود این شباهت ها، معیار انتخاب تفاوت چراغ cob و smd است. در این مطلب به بررسی چراغ سی او بی و چراغ اس ام دی می پردازیم. همچنین مزایای هرکدام را بیان کرده و در نهایت تفاوت چراغ cob و smd را شرح می‌ دهیم.

چراغ smd چیست

SMD (دستگاه های نصب شده در سطح) یک تراشه LED است که بر روی سطح PCB (برد مدار چاپی) نصب شده است. آنها با استفاده از تکنولوژی نصب سطحی (SMT) تولید می شوند.

نوع فناوری که در ساخت این چراغ ها به کار رفته است، سبب امکان استفاده از آنها در زمینه های مختلفی از جمله لامپ ها و چراغ های رشته ای می شود. برای مثال چراغ اعلان گوشی های هوشمند یعنی همان نوری که بعد از دریافت اعلان روی گوشی خود می بینید، چراغ SMD LED است.

چراغ cob چیست

COB (تراشه روی برد) یک تراشه LED در تماس مستقیم با بستری مانند کاربید سیلیکون یا یاقوت کبود است. تراشه ها از نزدیک در کنار یکدیگر بسته بندی می شوند. COB دارای حداقل 9 دیود، روی برد مدار چاپی، 1 مدار و دو کنتاکت است.

علاوه بر این، تراشه ها در این نوع روشنایی به صورت موازی یا یک سری خاص بسته به برد مدار چاپی مرتب می شوند. در نتیجه این چراغ ها ظاهری پانل مانند دارند. 

چراغ های COB دارای یک هیت سینک هستند که از آلومینیوم ساخته شده است و جهت دفع گرمایی که توسط چراغ تولید می شود، به کار می‌ رود.

مزایای استفاده از لامپ های smd و cob

لامپ های smd و cob مزایای مختلفی دارند که عامل اصلی در تفاوت چراغ cob و smd محسوب می شوند. در ادامه این مزایا را شرح می دهیم.

مزایای چراغ اس ام دی

این چراغ ها در اشکال و طرح های مختلف تولید می شوند و این یکی از مزیت های اصلی این چراغ ها است. همچنین چراغ اس ام دی زاویه پرتو بزرگتری دارد. انواع چراغ smd برای تمرکز نور به پوشش اپوکسی متکی نیستند. در نتیجه، در مقایسه با ال ای دی های معمولی زاویه پرتو بزرگتری ارائه می دهند. زاویه پرتو آن در افقی حدود 110 درجه و در جهت عمودی بیش از 120 درجه است.

مطالعه :  آموزش دریافت قبض برق آخرین دوره

انواع چراغ اس ام دی توزیع نور و اختلاط خوبی دارند و می توانند خروجی های رنگ نور متفاوتی را در زوایای پرتوهای مختلف از جمله قرمز، آبی و سبز تولید کنند. وقتی در زوایای مختلف تنظیم شوند، جلوه های رنگی متعددی تولید می کنند. خروجی این چراغ ها حدود 50-100 لومن بر وات است که باعث می شود نور روشنی تولید کنند. همچنین نصب چراغ های اس ام دی بسیار آسان است.

مزایای چراغ سی او بی

انواع چراغ سی او بی جلوه نور بهتری دارند و نور روشن و با کیفیتی تولید می کنند. همچنین در چراغ های COB به دلیل طراحی، نسبت لومن بر وات بهبود یافته و راندمان حرارتی بهتری دارند.

انواع چراغ cob دارای تعداد کمی اجزا و یک منطقه خنک کننده بزرگ هستند. محل قرارگیری سینک حرارتی روی cob به سمت برد مدار است. همچنین، مواد زیرلایه، مدار برد و اجزای هیت سینک مسئول کارایی پراکندگی حرارت COB LED هستند.

تفاوت لامپ های ال ای دی smd و cob

در حالی که هر دوی این چراغ ها شباهت هایی دارند، اما این تفاوت چراغ cob و smd است که آنها را متمایز می کند. از نظر تعداد دیودها، چراغ های اس ام دی تا 3 دیود دارند ولی چراغ های سی اوبی دارای حداقل 9 دیود هستند.

تفاوت چراغ cob و smd از نظر ظاهری نیز حائز اهمیت است. چراغ smd مانند مجموعه ای از نورهای کوچکتر به نظر می رسد اما ظاهر چراغ cob مانند پانل است. به لحاظ کیفیت نور نیز چراغ smd تابش خیره کننده ای دارد. این در حالی است که چراغ cob بدون تابش خیره کننده بوده و نور یکنواخت تری را ارائه می دهد.

تفاوت چراغ cob و smd در نسبت لومن بر وات نیر قابل توجه است. نسبت لومن بر وات در لامپ smd در محدوده تولید 50-100 لومن در هر وات است. لامپ های cob محدوده خروجی بالای 80 لومن بر وات دارند.

هزینه های ساخت نیز عامل مهم دیگر در تفاوت چراغ cob و smd است. ساخت smd ها هزینه بالاتری دارد و هزینه های تولید و نیروی کار تقریباً 15٪ از هزینه مواد را تشکیل می دهد؛ در حالی که چراغ های cob هزینه تولید کمتری دارند و هزینه های تولید و نیروی کار برای چراغ cob تقریباً 10٪ از هزینه مواد را تشکیل می دهد.

کلام آخر

در مطلب فوق که تحت عنوان تفاوت چراغ cob و smd از وب‌سایت‌ zfrriahi.com ارائه شد، به بررسی و مقایسه لامپ های cob با smd پرداختیم. این چراغ ها دو نوع اصلی چراغ های ال ای دی هستند که کاربرد گسترده ای دارند. هرکدام از آنها دارای مزایای منحصر به فردی هستند و شما می توانید با یک مقایسه و ارزیابی دقیق میان آنها، انتخاب بهتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *