مقالات

انواع لامپ هالوژن

انواع لامپ هالوژن

یکی از معروف ترین و پرکاربردترین لامپ‌ها در صنعت نورسازی، لامپ‌های هالوژن هستند. آنها نوعی لامپ رشته ای هستند که در آن از گاز هالوژن به جای گاز بی اثر سنتی استفاده می‌شود. این گاز هالوژن در لامپ به آن اجازه می‌دهد تا نور روشن تر و سفیدتری نسبت به لامپ‌های رشته ای سنتی تولید کند. از این نوع لامپ‌ها در بسیاری از محل‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌شود.

حال، از آن سو نیز، تنوع بسیار بالای این لامپ‌ها باعث شده است تا بسیاری از افراد در هنگام خرید لامپ مورد نیاز خود دچار سردرگمی‌ و اشتباه شوند. خرید لامپ نامناسب با محیط شما، علاوه بر آسیب رساندن به چشم انسان، باعث نازیبا و نامتوازن شدن محیط می‌شود.

 در این مقاله از فروشگاه ریاحی قصد داریم تا با بررسی انواع لامپ هالوژن و بررسی هر کدام از آن‌ها، شما را در داشتن یک تصمیم درست و منطقی در مورد لامپ های هالوژن راهنمایی کنیم.

انواع لامپ هالوژنی

انواع لامپ های هالوژنی عبارتند از :

انواع لامپ هالوژن سقفی :

یکی از کاربردی ترین و راحت ترین نوع لامپ هالوژنی، لامپ‌های هالوژنی سقفی هستند. همانطور که از نام این لامپ ها مشخص است، این لامپ‌ها در سقف نصب شده و از بالا به پائین به نورپردازی می‌پردازند. مهم ترین انواع این لامپ‌ها شامل دو نوع است:

لامپ هالوژن توکار: نوعی از لامپ سقفی بوده که به طور کامل در درون سقف نصب شده و تمامی‌ سیم‌ها و دیگر اجزای آن در درون سقف کاذب قرار دارد. از نشر زیبایی و سهولت نصب، این لامچ‌ها بهترین گزینه هستند.

لامپ هالوژن روکار: مانند لامپ توکار بوده، با این تفاوت که به طور کامل در درون سقف نصب نشده و با کمک پایه ای به سقف نصب می‌شود. در انتهای مقاله به پایه‌ها نیز اشاره کوچکی خواهیم داشت.

لامپ هالوژن سوزنی :

لامپ هالوژن سوزنی نوعی لامپ است که از یک رشته کوچک و نوک تیز برای تولید نور روشن و سفید استفاده می‌کند. به دلیل عمر طولانی، کارایی انرژی بالا، و هزینه کم، از این لامپ‌ها هم در مکان‌ها مسکونی و هم در مکان‌های تجاری استفاده می‌شود. از این لامپ‌ها بیشتر برای تزئین نقاظ مختلف محیط استفاده می‌شود.

مطالعه :  آموزش تعمیر لامپ ال ای دی

انواع لامپ هالوژن ال ای دی :

یکی از بهترین و پرفروش ترین انواع لامپ هالوژن کم مصرف، لامپ‌های هالوژن led هستند. لامپ‌های هالوژن ال ای دی به دلیل داشتن عمر طولانی تر و آسیب بسیار کمتر به محیط زیست، توانسته اند افراد و مشتریان زیادی را به سمت خود جلب کنند.

از مهم ترین انواع لامپ‌های هالوژن ال ای دی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لامپ هالوژن ال ای دی حبابی
  • لامپ هالوژن ال ای دی معمولی
  • ریسه شلنگی

انواع لامپ هالوژن اس ام دی :

یکی از بهترین و به صرفه ترین انواع لامپ‌های هالوژن، لامپ‌های هالوژن اس ام دی هستند. واژه اس ام دی به معنای قطعات نصب سطحی می‌باشد که در آن از یک تکنولوژی پیشرفته تر برای تولید نور استفاده می‌شود. وجود این تکنولوژی در لامپ باعث کارآمدتر شدن فرایند نوردهی و فرایند پخش نور شده است.

انواع لامپ هالوژن سی او بی :

چراغ‌های COB نوعی چراغ LED هستند که از تعداد بسیار بالایی دیود LED تشکیل شده‌ است و مستقیماً روی یک برد مدار نصب می‌شوند. این نوع نورپردازی کارایی و طول عمر بالایی داشته و برای انواع کاربردهای نورپردازی مناسب هستند. در مقایسه با نورپردازی سنتی، چراغ‌های COB توزیع نور یکنواخت تری را تولید می‌کنند و خروجی لومن بالاتری نسبت به سایر انواع چراغ‌های LED دارند.

رایج ترین استفاده از چراغ‌های COB برای روشنایی عمومی‌است، مانند روشنایی یک انبار یا ساختمان اداری. همچنین، از آن‌ها می‌توان در کاربردهای تخصصی تر مانند نورپردازی صحنه و نورپردازی نمایشگر استفاده کرد.

دیگر تجهیزات لامپ‌های هالوژن

انواع پایه لامپ هالوژن :

  • پایه ثابت(به طور کامل ثابت بوده و بعد از نصب امکان جابجایی و چرخاندن آن وجود ندارد.)
  • پایه ثابت انعطاف پذیر( از نظر نصبی بسیار شبیه به مدل پایه ثابت بوده، با این تفاوت که شما می‌تواند سری آن را بچرخانید و به آن جهت دهید.)
  • پایه متحرک(پایه و قاب بر روی ریلی متحرک نصب می‌شوند.)

انواع قاب لامپ هالوژن:

  • قاب هالوژن آلومینیومی
  • قاب هالوژن کریستالی
  • قاب هالوژن دایکاست(مناسب برای مکان‌های مرطوب)
  • قاب هالوژن پلاستیکی

سایز انواع لامپ هالوژن

لامپ‌های هالوژن معمولاً اندازه‌های کوچک و فشرده‌ای دارند. بنابراین فضای زیادی اشغال نمی‌کنند و استفاده از آنها راحت‌تر است. همچنین، در صورت توکار بودن لامپ مورد نظر شما، دیگر لازم نیست نگران اندازه آن‌ها باشید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا با بررسی انواع لامپ هالوژن جدید و قدیم، شما را در گرفتن تصمیمی صحیح در مورد لامپ های فضای مورد نظر خود بیشتر راهنمایی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *