مقالات

همه چیز درباره برچسب انرژی

برچسب انرژی

یکی از معیارهای بررسی کیفیت وسایل الکتریکی میزان مصرف برق آن ها است. وسایلی که برق کمتری مصرف می کنند بازدهی بیشتری دارند و نشان دهنده این است که کیفیت آن ها از لحاظ انرژی بالاتر است. برای آن که همه بتوانند به سادگی از بازدهی و کیفیت قطعات الکتریکی مطلع شوند، بر روی تمامی وسایل الکتریکی برچسب انرژی نصب می شود. در ادامه این مقاله از وب سایت فروشگاه ریاحی (نمایندگی zfr) به سوال ” برچسب انرژی برای چیست ” پاسخ خواهیم داد و نقش آن در تشخیص بازدهی وسایل الکتریکی را بررسی می کنیم.

برچسب انرژی چیست

برچسب انرژی نوعی برچسب است که بر روی محصولات الکتریکی نصب می شود. این برچسب کیفیت محصولات از لحاظ میزان مصرف انرژی برق را مشخص می کند. معادل برچسب انرژی به انگلیسی Energy label است.

در این برچسب ها میزان مصرف انرژی قطعات الکتریکی توسط حروف انگلیسی A تا G تعیین می گردد. هر حرف رنگ خاص خود را دارد و طیف رنگی آن ها از رنگ سبز تا  قرمز است. علاوه بر این حروف، نام قطعه الکتریکی به همراه شرکت تولید کننده و نشان استاندارد نیز در برچسب انرژی درج می شود. همچنین بسیاری از شرکت ها در برچسب های انرژی محصولات خود مشخصات فنی بیشتری درج می کنند.

برچسب انرژی چند رنگ دارد

همان طور که گفته شد در این برچسب ها از حروف A تا G انگلیسی استفاده می شود و به هر حرف رنگ خاصی تعلق می گیرد. بنابراین برچسب انرژی دارای هفت رنگ است. حرف A که با رنگ سبز پر رنگ مشخص می شود نشان دهنده بیشترین بازدهی مصرف انرژی است. اگر وسیله الکتریکی مدنظر شما در این رده قرار داشته باشد مصرف برق کمی دارد و عملکرد آن بسیار خوب است.

در مقابل حرف G که دارای رنگ قرمز است به معنای مصرف بیش از حد انرژی و کارایی کم وسایل برقی است. به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود وسایل برقی که در این رده انرژی هستند را خریداری کنید.

برچسب انرژی لامپ چیست

لامپ ها از جمله وسایل برقی کاربردی هستند که به دلیل نقش مهمی که در روشنایی محیط دارند نیاز است ساعات زیادی از آن ها استفاده شود. بنابراین اگر از لحاظ مصرف برق و انرژی بهینه نباشند، اتلاف انرژی زیادی ایجاد می کنند و هزینه برق را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند. برای آن که افراد بتوانند از میزان مصرف انرژی و بازدهی لامپ ها مطلع شوند، شرکت های تولید کننده، برچسب انرژی لامپ را بر روی جعبه آن ها قرار می دهند.

مطالعه :  انواع پروژکتور ال ای دی

این برچسب ها میزان بازدهی الکتریکی لامپ ها را مشخص می کنند. بنابراین لامپ هایی که در رده انرژی A قرار دارند بهترین نوع لامپ از نظر مصرف برق هستند (مانند لامپ ال ای دی) و لامپ هایی که رده انرژی آن ها G است لامپ های پرمصرف و کم بازده محسوب می شوند.

محتویات برچسب انرژی در لامپ

برچسب  انرژی در لامپ ها بر روی جعبه لامپ چاپ می شود. این برچسب که به واسطه تنوع رنگ و شکلی که دارد به سادگی قابل تشخیص است حاوی اطلاعات مهمی است. هر برچسب انرژی لامپ بایستی اطلاعات زیر را در اختیار مشتریان قرار دهد :

  1. میزان بازدهی انرژی : میزان بازدهی در قالب رنگ ها و حروف انگلیسی که در بالا شرح داده شد مشخص می شود.
  2. شار نوری لامپ : شار نوری لامپ مشخص کننده توانایی لامپ ها در روشنایی محیط اطراف است و با واحد لومن بیان می شود. لومن میزان نور خروجی لامپ در یک ثانیه را بیان می کند.
  3. توان لامپ:  منظور از توان لامپ مقدار برقی است که لامپ در هر ثانیه مصرف می کند. توان لامپ ها را معمولا با واحد وات بیان می کنند. هر چه لامپ مورد نظر شما توان کمتری داشته باشد بدین معنا است که برق کمتری مصرف می کند.
  4. عمر لامپ : عمر لامپ ها توسط شرکت ها در آزمایشگاه ها سنجیده می شود و بر حسب ساعت بیان می شود. البته بایستی به این نکته توجه کرد که در شرایط آزمایشگاهی همه چیز به صورت ایده آل است اما در محیط زندگی واقعی عواملی همچون نوسانات برق طول عمر لامپ ها را کاهش می دهند.

کلام آخر

برای مشخص شدن میزان بازدهی وسایل برقی از برچسب های انرژی استفاده می شود. در پاسخ به سوال “برچسب انرژی به چه معناست” می توان به صورت ساده گفت که برچسب انرژی یا Energy label یک نوار رنگی است که بر روی آن هفت حرف انگلیسی با رنگ های متمایز قرار دارند. این حروف نشان دهنده میزان بازدهی قطعات برقی هستند و سازگاری آن ها با محیط زیست را نشان می دهند. لامپ ها از جمله وسایلی هستند  که بازدهی انرژی آن ها اهمیت زیادی دارد، چرا که ساعات زیادی در طول شبانه روز روشن هستند. پیشنهاد می کنیم در زمان خرید لامپ های مورد نیاز خود حتما لامپ هایی که در رده انرژی A (سبز پر رنگ) قرار دارند را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *