مقالات

تفاوت چراغ های قدیمی و ال ای دی

تفاوت چراغ های قدیمی و ال ای دی

معمولا هنگامی که در وب سایت خود به بررسی چراغ ال ای دی و انواع آن می پردازیم، باز هم افرادی هستند که در مورد این چراغ ها مشکوک هستند و تمایل دارند تا از چراغ های قدیمی و ساده همیشگی خود استفاده کنند.

در این بخش از وب سایت فروشگاه ریاحی قصد داریم تا با بررسی مزایا و معایب انواع چراغ قدیمی و چراغ led و تفاوت میان آن ها، به حل برخی از شک و شبهه های ایجاد شده در میان خریداران و مشتریان بپردازیم.

مزایا و معایب چراغ های قدیمی

به طور کلی، منظور ما از چراغ های قدیمی در این مقاله، همان لامپ های گازی و یا رشته هستند که طرز کار متفاوتی با چراغ های ال ای دی امروزی دارند. لامپ رشته ای، نوعی از لامپ بوده که با کمک ایجاد حرارت در یک رشته خاص به تولید نور می پردازد. در لامپ های گازی نیز، برای افزایش نوردهی از نوعی گازهای خاص کمک گرفته می شود.

از مهم ترین مزایا و معایب لامپ های قدیمی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایا چراغ های قدیمی :

  • مقرون به صرفه بودن: لامپ های رشته ای نسبتاً ارزان تر از دیگر لامپ ها بوده و در اکثر مکان ها و بازارها به راحتی در دسترس و قابل خرید هستند.
  • سازگاری با دیمرها: لامپ های رشته ای با اکثر سوئیچ های دیمر سازگار هستند و به شما این امکان را می دهند تا روشنایی را مطابق با نیاز خود تنظیم کنید.

معایب چراغ های قدیمی :

  • ناکارآمدی انرژی: لامپ های رشته ای در مقایسه با سایر انواع روش های روشنایی تولید گرمای بیشتری داشته و بنابراین میزان اتلاف انرژی آن نسبتا بالاتر است.
  • اثرات زیست محیطی: لامپ های رشته ای سازگار با محیط زیست نیستند و گازهای گلخانه ای بیشتری را منتشر می کنند.
  • خطر آتش سوزی: از آنجایی که روشنایی این لامپ ها حاصل از داغ شدن یک رشته است، احتمال آتش سوزی در آن ها ممکن است.

مزایا و معایب چراغ ال ای دی

در چراغ led، دیگر خبری از رشته و یا گاز خاصی برای نورپردازی نیست. لامپ ال ای دی مشتکل از تعداد زیادی دیود جامع ساطع کننده نور است که به مداری متصل شده و به تولید نور می پردازد. از مهم ترین مزایا و معایب چراغ های ال ای دی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مطالعه :  دیمر چیست و چه کاربردی دارد

مزایا چراغ ال ای دی :

  • صرفه جویی در مصرف انرژی: لامپ های LED بسیار کارآمد هستند و تا 80 درصد انرژی کمتری نسبت به لامپ های رشته ای سنتی مصرف می کنند.
  • طول عمر طولانی : لامپ‌های LED می‌توانند تا 25 برابر بیشتر از لامپ‌های رشته‌ای معمولی دوام بیاورند، به این معنی که نیازی به تعویض مکرر آنها نخواهید داشت.
  • دوام بالا : لامپ های ال ای دی به قدری با دوام هستند که می توانید از آن ها برای محیط های بیرونی یا صنعتی نیز استفاده کنید.

معایب چراغ ال ای دی :

  • هزینه : اگرچه قیمت چراغ led در سال‌های اخیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، اما بازهم قیمت آن ها نسبت به چراغ های سنتی بیشتر است. البته این میزان گران تر بودن در بخش صرفه جویی در مصرف انرژی جبران می شود.
  • بازیافت دشوار : لامپ های LED حاوی مقادیر کمی مواد سمی مانند سرب و جیوه هستند که می تواند دفع ایمن آنها را دشوار کند. با این حال، اکنون بسیاری از تولیدکنندگان برنامه های بازیافتی را برای محصولات خود ارائه می دهند تا به رفع این مشکل کمک کنند.

بررسی تفاوت های چراغ قدیمی و ال ای دی

حال که به طور کامل با مزایا و معایب چراغ قدیمی و ال ای دی آشنا شدیم، نوبت به بررسی مهم ترین تفاوت های میان آنان می رسد:

  • بهره وری انرژی: همانطور که در بالاتر نیز اشاره کردیم، لامپ های LED به طور قابل توجهی کم مصرف تر و پربازده تر از چراغ های قدیمی هستند.
  • طول عمر: یک لامپ LED می تواند تا 50000 ساعت یا بیشتر دوام بیاورد، در حالی که یک لامپ رشته ای معمولاً تنها حدود 1000 ساعت دوام می آورد.
  • هزینه: با اینکه لامپ‌ LED گران‌تر از چراغ قدیمی است، اما در نهایت به دلیل مصرف انرژی و طول عمر بیشتر مقرون به صرفه‌تر می باشد.
  • تنوع رنگ: لامپ‌های LED در طیف وسیع‌تری از دماهای رنگی نسبت به لامپ‌های قدیمی در دسترس هستند و پیدا کردن نور مناسب برای نیازهای شما را آسان‌تر می‌کند.
  • سرعت روشن شدن: لامپ های LED فورا روشن می شوند، در حالی که لامپ های رشته ای ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا به روشنایی کامل خود برسند.

کلام آخر

در این مقاله از نمایندگی zfr سعی کردیم تا به بررسی تفاوت های میان چراغ قدیمی و ال ای دی بپردازیم تا بتوانید تصمیم بهتر و منطقی تری بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *