مقالات

رنگ نور مناسب برای مطالعه

رنگ نور مناسب برای مطالعه

یکی از بخش های اصلی زندگی هر انسانی، خواندن و نوشتن است. افراد، و به خصوص دانشجوها و دانش آموزان، روزانه ساعات زیادی را مشغول به خواندن، نوشتن، و یا انجام تکالیف خود هستند. این فعالیت ها می توانند هم به صورت فیزیکی و هم در صفحات دیجیتالی صورت بگیرند.

حال، برای آن که در هنگام انجام این امور، به چشم افراد آسیبی نرسد، باید از نورهایی با رنگ، شدت و جهت مناسب استفاده کرد. در صورت عدم رعایت این نکات، نه تنها به چشمان افراد آسیب می رسد، بلکه میزان بازدهی یادگیری و بهره وری آن ها نیز کاهش می یابد.

به همین منظور، در این مقاله از وب سایت فروشگاه ریاحی، قصد داریم تا با بررسی نورها و رنگ مناسب آنان برای مطالعه (رنگ نور مناسب برای مطالعه)، به این سوال پاسخ دهیم که بهترین نور برای مطالعه چه رنگی است و چگونه می توانیم آن را تشخیص دهیم.

اهمیت نور خوب برای مطالعه و کتاب خواندن

معمولا هنگامی که افراد برای خرید لامپ اتاق خواب خود به سراغ فروشگاه ریاحی می آیند، این سوال را دارند که اگر در نور کم مطالعه کنیم چه اتفاقی می افتد؟ طبق گفته بسیاری از روانشناسان و پزشکان متخصص در زمینه چشم و مغز، استفاده از رنگ نور مناسب مطالعه صرفا برای بهتر دیدن مطالب هنگام خواندن و یا نوشتن آن ها نیست. در صورت عدم استفاده از بهترین نور مطالعه، نه تنها به چشمان شما آسیب می رسد، بلکه فرایند یادگیری و تجزیه و تحلیل مطالب نیز دچار ایراد شده و در بلند مدت باعث کاهش قدرت تحلیل ذهن می شود.

بنابراین، در صورت عدم استفاده از نور مناسب مطالعه، نه تنها از نظر جسمی، بلکه از نظر روانی نیز دچار آسیب خواهیم شد. از مهم ترین فواید مطالعه در نور مناسب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش فشار به چشم :

مطالعه در نور مناسب فشار وارده به چشم را کاهش می دهد و تمرکز چشمان شما را بر روی متن آسان تر می کند. وقتی در شرایط کم نور مطالعه می کنید، مردمک چشم شما گشادتر می شود که می تواند باعث خستگی، خشکی چشم و سردرد شود.

بهبود خواب :

مطالعه در نور شدید، به ویژه از طریق دستگاه های الکترونیکی مانند تلفن های هوشمند و تبلت ها، می تواند چرخه خواب شما را مختل کند. قرار گرفتن در معرض نور آبی صفحه نمایش می تواند با ریتم شبانه روزی شما تداخل داشته باشد و در روند خواب شبانه شما اختلال ایجاد کند.

افزایش بهره وری :

هنگامی که در نور ضعیف مطالعه می کنید، مغز شما باید برای درک متن بیشتر تلاش کند که همین امر منجر به کاهش بهره وری می شود.

مطالعه :  بهترین پروژکتور روشنایی

بهبود خلق و خو :

در کمال ناباوری، اهمیت نور خوب برای مطالعه و کتاب خواندن در خلق و خوی شما نیز موثر است. مطالعات نشان می دهد که مطالعه در نور مناسب باعث ایجاد آرامش ذهنی و کاهش استرس می شود که می تواند به مبارزه با اضطراب و افسردگی کمک کند.

سلامت چشم :

مطالعه در نور مناسب برای حفظ سلامت چشم در دراز مدت بسیار مهم است. قرار گرفتن طولانی ‌مدت در معرض نور کم می تواند به بینایی شما آسیب برساند، به ‌ویژه اگر از قبل بیماری های چشمی دارید.

چه رنگ نوری برای مطالعه مناسب است؟

حال که به طور کلی با اهمیت استفاده از نور مناسب و فواید آن آشنا شده ایم، نوبت به بررسی اصلی ترین بخش این مقاله، یعنی انتخاب رنگ نور مناسب برای مطالعه است. در حالت کلی، منظور از رنگ نور، همان دمای رنگ نور بوده و به معنای دما و رنگی است که از یک منبع نوری خارج می شود. مهم ترین دماهای رنگ نور شامل موارد زیر هستند:

۱۹۰۰ کلوین : معادل نور شمع

۲۶۵۰ کلوین : لامپ التهابی 40 وات

۲۷۹۰ کلوین : لامپ التهابی 60 وات

۲۸۲۰ کلوین : لامپ التهابی 75 وات

۲۹۰۰ کلوین : لامپ التهابی 100 وات

۲۹۸۰ کلوین : لامپ التهابی 200 وات

۳۱۰۰ کلوین : روشنایی هنگام طلوع و یا غروب خورشید

۳۸۰۰ کلوین : فلاش عکاسی

۵۵۰۰ کلوین : نور بعد از ظهر

۷۰۰۰ کلوین : نور خورشید در هوای ابری

۱۰۰۰۰ کلوین : یک روز آفتابی در یک تابستان با هوای صاف است.

طبق تحقیقات انجام شده توسط متخصصان، بهترین رنگ نور مناسب برای مطالعه رنگی است که به مانند یک روز آفتابی معمولی باشد. بنابراین اگر قصد خرید لامپ برای مطالعه دارید، حتما از لامپ هایی استفاده کنید که دمای نور آن ها بین 4000 الی 7000 کلوین باشد. در حالت کلی، رنگ تابیده شده از این منابع نوری رنگ سفید و یا زرد است.

آیا استفاده از رنگ های فانتزی برای مطالعه مناسب است؟

اگر بخواهیم به طور کوتاه و ساده توضیح دهیم، خیر. استفاده از رنگ های فانتزی برای مطالعه به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود چرا که اکثر این رنگ ها به چشم ها آسیب های قابل توجهی می زنند.

بهترین نکات مربوط به نورپردازی برای مطالعه

علاوه بر بحث انتخاب بهترین رنگ نور برای مطالعه، سه نکته بسیار مهم مربوط به نورپردازی هنگام مطالعه نیز هستند که متاسفانه توسط افراد فراموش می شوند. این سه نکته بسیار مهم و حیاتی به شرح زیر می باشند:

  1. انتخاب جهت نور در مطالعه: جهت تابش نور در حالت ایده آل باید از پشت یا کنار شما باشد، نه مستقیماً از جلو، تا از تابش خیره کننده روی صفحه کامپیوتر یا کتاب های شما جلوگیری شود.
  2. انواع چراغ های مناسب برای مطالعه: از مهم ترین چراغ هایی که می توانید برای مطالعه استفاده کنید می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  1. شدت نور مناسب برای مطالعه: شدت نور ایده آل باید بین 500 تا 1000 لوکس باشد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا با بررسی تأثیر رنگ بر فضای اتاق مطالعه، و معرفی دما و رنگ های مناسب برای مطالعه، شما را در داشتن مطالعه ای آرامش بخش و کارآمد بیشتر راهنمایی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *