مقالات

نورپردازی مستقیم و غیر مستقیم

تفاوت نور مستقیم و غیر مستقیم

یک مفهوم رایج نورپردازی که امروزه اغلب با آن روبرو هستیم، اصطلاحات نورپردازی مستقیم و غیر مستقیم است. افراد اغلب تعجب می کنند که چرا دانستن تفاوت این دو مورد مهم است. نور مستقیم و غیرمستقیم هر مدام به نحوی بر نورپردازی تأثیر می گذارند و از منابع نوری متعدد تامین می شوند. استفاده از نوع مناسب نورپردازی می تواند یک فضای خاص را به محیط زیباتر و خوشایندتری تبدیل کند. نوع نادرست نورپردازی نیز می تواند محیط را خراب کند.

در این مطلب برای شناخت مفاهیم نورپردازی مستقیم و غیرمستقیم و دریافت نور مورد نظر، این دو مفهوم را مورد بررسی قرار می دهیم. همچنین توضیح می دهیم که کاربرد انواع نورپردازی غیر‌مستقیم و انواع نورپردازی مستقیم چیست.

نورپردازی مستقیم و غیرمستقیم چیست

نورپردازی که در اثر آن نور به یک جسم می تابد نورپردازی مستقیم نامیده می شود. نور مستقیم میزان نور جذب شده و انعکاس یافته توسط خود سطح را تعیین می کند.

نوری که از یک سطح تابیده می شود و اجسام دیگر را روشن می کند، نورپردازی غیر مستقیم را تشکیل می دهد. به عبارت دیگر، نور غیرمستقیم رنگ و مقدار نور دیگری را که به یک سطح می رسد تعیین می کند. معمولاً نورپردازی غیر مستقیم از یک سطح به سطوح دیگر منعکس می شود.

محاسبه نور غیرمستقیم معمولاً دشوارتر و گرانتر از نور مستقیم است. این به این دلیل است که تعداد زیادی مسیر وجود دارد که نور می تواند بین ساطع کننده نور و مشاهده گر طی کند.

شاید برای شما هم سوال باشد که کاربرد انواع نورپردازی مستقیم چیست  یا انواع نورپردازی غیر‌مستقیم چیست؟ انواع نورپردازی مستقیم و غیرمستقیم در مکان های مختلف کاربرد دارند و علاوه بر ایجاد ظاهری زیبا، از نظر روانشناسی نیز کارایی های مختلفی دارند. در ادامه توضیحات بیشتری در این باره ارائه می شود.

از نورپردازی مستقیم در کجا استفاده کنیم

نورپردازی مستقیم در جایی که ما کار و وظایف را انجام می دهیم، مانند خانه و همچنین در ادارات و سایر مکان های کار مهم است. نور مستقیم اشیاء خاصی را روشن می کند و ما به آن نیاز داریم برای مثال هنگام مطالعه کتاب در خانه، مطالعه یا هنگام مونتاژ یک محصول. یک چراغ روشنایی کوچک در کنار محل کار با نور جهت دار مهم است زیرا دید را افزایش می دهد و نور را دقیقاً به جایی که لازم است متمرکز می کند.

مطالعه :  اصول نورپردازی ساختمان

در خانه های ما نور جهت دار در مکان هایی مانند آشپزخانه و حمام بسیار مهم است. پروژکتور ریلی بالای فضای کار آشپزخانه و نورپردازی زیر کابینت یک انتخاب عالی برای روشنایی قسمت های آماده سازی و پخت و پز است. نورافکن های قابل کج در حمام نیز مهم هستند.

نورپردازی مستقیم همچنین در موزه ها، گالری های هنری و مغازه ها برای افزایش و تمرکز توجه ما به یک نقطه یا محصول خاص استفاده می شود. نورپردازی مستقیم می تواند صرفا برای تزیین مناسب باشد، زیرا بر اشیاء خاصی در یک اتاق نیز تأکید می کند.

از نورپردازی غیر‌ مستقیم در کجا استفاده کنیم

نورپردازی غیر مستقیم برای ایجاد محیط استفاده می شود و می تواند به متعادل کردن خطوط واضح روشنایی مستقیم کمک کند. به جای افزودن منابع نور مستقیم بیشتر، نورپردازی غیرمستقیم یک راه عالی برای اضافه کردن لومن بیشتر به یک اتاق بدون تضاد شدید نور و سایه است.

نور غیرمستقیم اتاق را با نوری یکنواخت روشن می کند و باعث می شود اتاق احساس سبکی، گرمی و دلپذیری کند. در محیط های کاری مانند ادارات، مدارس، انبارها یا بیمارستان ها، نور غیرمستقیم برای حفظ سطح تمرکز در طول روز اهمیت ویژه ای دارد.

تفاوت نورپردازی مستقیم و غیر مستقیم

نورپردازی مستقیم و نورپردازی غیرمستقیم تفاوت هایی باهم دارند که مربوط به منبع نوری و نحوه ایجاد آنهاست. در نورپردازی مستقیم هیچ گونه واسطه ای برای انتقال نور به اجسام وجود ندارد و نور به طور مستقیم به اجسام می تابد. این در حالی است که در نورپردازی غیرمستقیم از سطح تابیده می شود و به طور مستقیم از منبع نوری به اجسام نمی رسد.

تفاوت دیگر نورپردازی مستقیم و غیرمستقیم در کاربردهای آنهاست. نورپردازی مستقیم برای تزیین و زیباسازی فضا بسیار مفید است. در حالی که نورپردازی غیر‌مستقیم به منظور حفظ تمرکز افراد در محیط های کاری مورد استفاده قرار می گیرد.

فارغ از تفاوت های موجود، ترکیب نورپردازی مستقیم و غیر مستقیم نیز می تواند بسیار جذاب و کاربردی باشد. ایجاد این دو نوع نورپردازی در محیط های مختلف با منابع نوری متفاوت می تواند ظاهری زیبا به محیط ببخشد.

کلام آخر

در این مطلب از وبسایت فروشگاه ریاحی به بررسی نورپردازی مستقیم و غیرمستقیم پرداختیم. همچنین کاربرد انواع آنها و تفاوت هایشان را مورد بررسی قرار دادیم.

نورپردازی مستقیم و غیرمستقیم دو سبک رایج نورپردازی هستند که کاربردهای مختلفی دارند. هر کدام از این سبک های نورپردازی با توجه به کاربردشان، در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *