مقالات

هیت سینک و نقش آن در ال ای دی

هیت سینک

هیت سینک یکی از قطعات پرکاربرد صنعت الکترونیک محسوب می شود. این قطعه در واقع یک نوع مبدل حرارتی است که از داغ شدن بیش از حد قطعات الکترونیکی جلو گیری می کند. در ادامه این مقاله از وب سایت فروشگاه ریاحی عملکرد heat sink ها را بررسی خواهیم کرد.

هیت سینک چیست

معادل هیت سینک به فارسی گرماگیر است. این تجهیزات که نوعی مبدل حرارتی محسوب می شوند با جذب گرمای قطعات الکترونیکی و انتقال آن به محیط اطراف از بالا رفتن دمای بیش از حد قطعات و آسیب رسیدن به آن ها جلوگیری می کنند. استفاده از heat sink ها به خصوص زمانی که قطعات الکترونیکی حساس به دما در دستگاه ها به کار رفته اند، اهمیت زیادی دارد.

قطعات الکترونیکی همچون انواع آی سی ها، ترانزیستورها، لیزرهای توان بالا، لامپ LED و … در هنگام استفاده حرارت تولید می کنند. اگر حرارت تولیدی این قطعات از میزان مشخصی بیشتر شود، می سوزند یا به صورت جدی آسیب می بینند. استفاده از Heat sink سبب می شود دمای این قطعات کنترل شود و از میزان مشخصی بیشتر نشود. به همین دلیل استفاده از heat sink طول عمر قطعات الکترونیکی را افزایش می دهد و استفاده از آن ها ضروری است.

هیت سینک ال ای دی

لامپ های led در یک بازه دمایی مشخصی می توانند عملکرد خوبی داشته باشند. این بازه را استانداردها مشخص می کنند. بیشتر شدن دما از حداکثر دمای مجاز می تواند باعث سوختن لامپ شود. برای جلوگیری از سوختن لامپ ها، شرکت های سازنده از گرماگیر یا هیت‌سینک استفاده می کنند.

Heat sink لامپ ال ای دی یکی از مهم ترین تجهیزات روشنایی است که از افزایش دمای لامپ ها جلوگیری می کند. به طور دقیق تر هیت سینک لامپ، گرمای بیش از حد تولیدی را به هوای اطراف لامپ منتقل می کند و به این ترتیب می تواند از آسیب دیدگی قطعات حساس به دما پیش گیری کند و طول عمر لامپ ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

هیت‌سینک ها از نظر هندسه و شکل ظاهری به چندین دسته مختلف تقسیم می شوند. از جمله انواع heat sink ها می توان به هیت سینک با پره مستقیم، پره زوایه دار، هیت‌سینک استوانه و گرد اشاره کرد.

مطالعه :  انواع لامپ‌ های ال ای دی

جنس هیت سینک LED

Heat sink ها بایستی از موادی ساخته شوند که توانایی انتقال حرارت بالایی داشته باشد. تنها در این صورت است که می توانند گرمای تولیدی لامپ ها را به خوبی و با سرعت بالا به محیط اطراف منتقل کنند. اغلب heat sinkها از مس ساخته می شوند که توانایی انتقال حرارت بسیار بالایی دارد.

علاوه بر مس از آلومینیوم نیز برای ساخت هیت‌سینک ها استفاده می شود. ضریب انتقال حرارت آلومینیوم کمتر از مس است اما قیمت بسیار کمتری دارد.

روش کار هیت سینک

گرماگیرها از موادی ساخته می شوند که توانایی انتقال حرارت بالایی دارند. ساختار آن ها نیز به گونه ای است که چندین کانال یا پره برای عبور سیالات (مانند هوا، آب و …) در آن ها تعبیه شده است. فاصله این پره ها با توجه به اصول مهندسی تعیین می شود.

زمانی که دمای لامپ ها افزایش می یابد، بدنه هیت‌سینک با توجه به رسانایی گرمای بالایی که دارند حرارت لامپ را دریافت می کند. با عبور جریان هوا از روی کانال ها و پره های هیت‌سینک، گرما از بدنه به هوا منتقل می شود. بدین صورت heat sink ها گرمای لامپ ها را دفع می کنند. البته در برخی موارد که ولتاژ لامپ بسیار بالا است، از خمیر سیلیکونی برای افزایش نرخ انتقال حرارت بهره گرفته می شود.

مزایای به کار گیری Heat sinkها

استفاده از هیت‌سینک ها در بدنه لامپ ها و پروژکتورها مزایای متعددی دارد. از جمله مزایای هیت سینک پروژکتور ال ای دی و لامپ می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. کنترل دمای و جلوگیری از افزایش بیش از حد دمای لامپ ها
  2. حفاظت از قطعات الکتریکی و مکانیکی حساس به دما
  3. افزایش طول عمر لامپ ها
  4. جلو گیری از سوختن لامپ های ال ای دی

کلام آخر

روشنایی لامپ ها همراه با تولید گرما است. گرمای تولید شده اگر از حد مشخصی تجاوز کند، می تواند سبب خرابی و سوختن قطعات لامپ شود. هیت سینک لامپ ال ای دی قطعه است که با به کارگیری آن ها می توانید از رخ دادن این مشکلات پیش گیری کنید. هیت سینک پروژکتور نوعی مبدل حرارتی محسوب می شود که با انتقال حرارت بالای لامپ به جریان هوای اطراف از داغ شدن بیش از حد قطعات حساس لامپ جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *