مقالات

دمای رنگ نور

دمای رنگ نور

دمای رنگ نور چیست

اگر تاکنون به قصد خرید لامپ به بازار رفته باشید و یا در سایت‌های معروف به جستوجو پرداخته باشید، متوجه تنوع بسیار بالای لامپ‌ها خواهید شد و این که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند. در این مقاله درباره انتخاب دمای رنگ نور با ما همراه باشید.

یکی از ویژگی‌هایی که لامپ‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند، بحث گرمی ‌و سردی رنگ نور است.

اما سوالی که در اینجا ممکن برایتان پیش بیاید این است که رنگ نور چیست و چرا شناخت دمای رنگ نور اهمیت دارد؟

در این مقاله از فروشگاه ریاحی اینجاییم تا با بررسی دمای نور و انواع آن، شما را در انتخاب بهترین دمای رنگ نور راهنمایی کنیم.

تعریف دمای رنگ نور

به طور کلی، به میزان سردی و گرمی ‌نور خارج شده از منبع نوری، درجه حرارتی رنگی آن منبع نوری گویند. هرچه دمای یک منبع نوری بیشتر باشد، رنگ خارج شده از آن منبع بیشتر به سمت رنگ آبی و بنفش، و هرچه دمای منبع پایین تر باشد، رنگ تولید شده از منبع نوری بیشتر به سمت زنگ قرمز سوق پیدا می‌کند.

در اصطلاح، به رنگ های آبی و بنفش رنگ سرد، و به رنگ های قرمز و نارنجی رنگ گرم می‌گویند. از آنجایی که حرارت تولید شده از منبع نوری با درجه کلوین مشخص می‌شود، به آن دمای رنگ نور کلوین نیز می‌گویند.

دمای رنگ نور چگونه اندازه گیری می ‌شود

درجه حرارت رنگی را فیزیکدان معروف بریتانیایی لرد کلوین طی آزمایشی ابداع کرد. او برای اینکار یک قطعه فلز کاملاً سیاه تابشگر (black radiator) را بصورت کروی درآورد و درون آن را کاملا خالی کرد. سپس توسط دستگاهی به نام اسپکتروفتومتر توانست طول موج‌های منتشره از این فلز سیاه را پیدا و ثبت کند.

همچنین، او متوجه شد که با بالا رفتن درجه حرارت، طیف‌های منتشره از جسم سیاه تابشگر از گرمی ‌به سردی متمایل می‌شدند.

مطالعه :  بهترین مارک لامپ ال ای دی

انواع دمای رنگ نور

اگر شما نیز نمی‌دانید که کدام دمای رنگ مناسب محیط شماست، در این بخش سعی میکنیم تا با معرفی رایج ترین این دما، شما را در انتخاب مناسب محیط خود آشنا کنیم:

۱۹۰۰ کلوین: معادل نور شمع

۲۶۵۰ کلوین: لامپ التهابی 40 وات

۲۷۹۰ کلوین: لامپ التهابی 60 وات

۲۸۲۰ کلوین: لامپ التهابی 75 وات

۲۹۰۰ کلوین: لامپ التهابی 100 وات

۲۹۸۰ کلوین: لامپ التهابی 200 وات

۳۱۰۰ کلوین: معادل روشنایی هنگام طلوع و یا غروب خورشید

۳۸۰۰ کلوین: فلاش عکاسی

۵۵۰۰ کلوین: نور بعد از ظهر

۷۰۰۰ کلوین: معادل نور خورشید در هوای ابری

۱۰۰۰۰ کلوین: معادل یک روز آفتابی در یک تابستان با هوای صاف است.

طبق جدول فوق، به بالای ۴۰۰۰ کلوین، نور سرد و به دمای پایین تر از ۳۰۰۰ کلوین، نور گرم می‌گویند.

تاثیر دمای رنگ نور بر انسان و فضای سبز طبیعت

یکی از متداول ترین سوالاتی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که بهترین دمای رنگ برای نورپردازی محوطه و فضای سبز چقدر است؟ آیا رنگ نورهایی هستند که به سلامتی انسان آسیب برساند؟ آیا دمای ریسه شلنگی برای فضای سبز مناس است؟

به طور کلی، از آنجایی که گیاهان در طبیعت به نور خورشید طبیعی عادت دارند، پیشنهاد می‌شود برای نورپردازی محوطه داخلی و یا خارجی فضای سبز خود از نور‌های سرد با دمای بالای ۵۵۰۰ کلوین برای نورپردازی گیاهان استفاده کنید.

رعایت همین نکته گفته شده بالا برای انسان نیز صدق می‌کند با این تفاوت که استفاده از نورهای گرم برای مدت کوتاه آسیب چندانی به شما نخواهد رساند و بنابراین لازم نیست چندان نگران باشید، مگر آن که برای مدت زمان طولانی تحت تاثیر این نور ها قرار بگیرید که ممکن است به چشم های شما آسیب برساند.

کلام آخر

یکی از مواردی که هنگام خرید منابع نوری به آن‌ها توجه کمتری می‌شود، بحث میزان آن است. رعایت این مسئله می‌تواند علاوه بر حفظ سلامت طبیعت و انسان‌ها، باعث کاهش مصرف برق نیز گردد.

ما نیز در این مقاله سعی کردیم تا شما را با این موضوع بیشتر آشنا کنیم تا در مرتبه بعدی که قصد خرید لامپ داشتید، علاوه بر شرکت سازنده و میزان مصرف برق آن، به گرمی ‌و سردی آن نور نیز توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *