مقالات

طرز کار ریموت کنترل روشنایی

طرز کار ریموت کنترل روشنایی

احتمالا تاکنون برای شما نیز رخ داده باشد که قصد داشته باشید منبع یا منابع روشنایی اتاق خود را خاموش و روشن کنید، بدون آن که از جای خود بلند شوید؛ و یا اینکه بخواهید فضایی مانند تئاتر را در زمانی مشخص خاموش و روشن کنید.

در این شرایط، یکی از بهترین و پرکاربردترین وسایل برای کنترل روشنایی مورد نظر اتاق شما، استفاده از ریموت کنترل روشنایی است. با کمک این وسایل می‌توانید به راحتی و بدون هیچ زحمتی به خاموش و روشن کردن لامپ‌ها و یا پروژکتورهای خود بپردازید.

ما نیز، در این مقاله از وبسایت فروشگاه ریاحی قصد داریم تا با بررسی و توضیح کارکرد ریموت کنترل روشنایی، شما را در داشتن ریموت کنترل مناسب فعالیت خود بیشتر راهنمایی کنیم. همچنین، در انتهای مقاله نیز به بررسی روش بستن ریموت روشنایی نیز خواهیم پرداخت.

ریموت کنترل روشنایی چیست

امروزه، و با پیشرفت علم و تکنولوژی در بخش‌های مختلف، بسیاری از مهندسان و فعالان حوزه روشنایی تصمیم گرفتند تا این علم و تکنولوزی هوشمند سازی را در عرصه صنایع روشنایی و لامپ نیز وارد کنند.

به طور خلاصه، ریموت کنترل روشنایی شامل یک ریموت کنترل و یک سیستم روشنایی هوشمند بوده که به یکدیگر متصل بوده و با یکدیگر در تعامل هستند. سپس، این ریموت کنترل به شما این اجازه را می‌دهد تا به راحتی به خاموش و روشن کردن منبع نوری خود بپردازید. با بهره گیری از این ویژگی امکان روشن و خاموش کردن چراغ‌ها به صورت تک تک یا گروهی در هر لحظه وجود دارد. همچنین، در برخی از انواع این ریموت کنترل‌ها نوعی دیمر خاص قرار داشته که به شما قابلیت کم و زیاد کردن میزان شدت نوری را نیز ارائه می‌کند.

طرز کار ریموت کنترل روشنایی به این صورت است که ابتدا ریموت با گیرنده موجود در لامپ ارتباط برقرار کرده و سپس با ارسال پیام از سوی ریموت به گیرنده، فعالیت‌های برنامه ریزی شده در ریموت مورد اجرا قرار می‌گیرند.

انواع ریموت کنترل روشنایی

بسته به اینکه قصد داشته باشید از ریموت کنترل روشنایی خود چه بهره ای ببرید، انواع ریموتی که باید برای خود تهیه کنید نیز متفاوت خواهد بود. در این بخش به بررسی مهم ترین انواع ریموت کنترل روشنایی می‌پردازیم:

مطالعه :  راه های صرفه جویی برق در زمستان

ریموت روشنایی دو کانال:

ریموت‌هایی هستند که در آن‌ها از دو کانال با دو توان مجزا تشکیل شده است که به شما اجازه می‌دهد دو دستگاه کاملا مجزا را تنها بت یک ریموت کنترل کنید!

ریموت کنترل چهار کانال روشنایی:

در ریموت‌ها روشنایی چهار کاناله، از چهار کانال با توان حداقلی هر کدام 200 وات تشکیل شده است که اجازه کنترل میزان روشنایی 4 منبع نوری مختلف را به شما می‌دهد. از مهم ترین ویژگی‌ های ریموت کنترل 4 کانال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مناسب جهت خاموش و روشن نمودن انواع وسایل برقی 220 ولتی مانند لامپ‌ها و لوسترها

دارای چهار خروجی مجزا 1000واتی – یعنی دارای توانایی خاموش و روشن کردن چهار وسیله برقی که هر کدام ماکزیمم 1000وات توان مصرفی دارند می‌باشد.

عدم نیاز به آداپتور به دلیل داشتن سیستمی‌هوشمند در صورت قطعی برق

ریموت روشنایی اتوماتیک تایمر دار:

در برخی از ریموت‌های روشنایی، می‌توانید به ریموت خود این برنامه را بدهید که در زمان‌های خاصی و به صورت تایمری به روشنایی و خاموشی لامپ و یا پروژکتور مورد نظر شما بپردازد.

ریموت روشنایی دیمر دار:

در ریموت‌های روشنایی دیمر دار، نوعی ارتباط سیستمی‌ بین ریموت کنترل و دیمر لامپ مورد نظر شما برقرار شده است که به شما اجازه می‌دهد حتی میزان و شدت نور تولید توسط منبع نوری خود را کنترل کنید.

طریقه نصب ریموت کنترل روشنایی

اگر شما نیز بعد از خواندن این مقاله قانع شده اید که این ریموت‌های کنترل روشنایی به دردتان می‌خورد و قصد خرید و نصب آن را دارید، در این بخش از مقاله به بررسی طرز کار ریموت کنترل روشنایی می‌پردازیم:

  1. خرید لوازم: با توجه به هدف خود از روشنایی، مدل منبع نوری و مدل ریموت مورد نظر خود را خریداری کنید.
  2. گیرنده موجود در جعبه ریموت را به منبع نوری مورد نظر خود متصل کنید(به تعداد کانال‌های گیرنده خود می‌توانید آن را به لامپ‌های مختلف متصل کنید)
  3. باتری موجود در جعبه ریموت را در داخل ریموت قرار دهید
  4. پایه نگه دارنده ریموت را در هر جایی که دوست داشتید نصب کنید تا ریموت را دیگر گم نکنید.
  5. میان ریموت و گیرنده ارتباط برقرار کنید
  6. تمام! حالا می‌توانید گوشه تخت و یا مبل خود بنشینید و به راحتی به قطعی و وصلی منابع نوری خود بپردازید.

کلام آخر

یکی از ابزارهایی که می‌تواند راحتی و کلاس را به خانه و یا محل کار شما اهدا کند، ریموت کنترل‌های روشنایی هستند. امیدواریم با کمک این مقاله توانسته باشیم شما را با این وسیله کاربردی در تالار‌ها و نمایشگاه‌ها بیشتر آشنا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *