مقالات

ویژگی‌های روشنایی تونل

ویژگی_های روشنایی تونل

اگر تاکنون در حوزه راه سازی فعالیت کرده باشید و یا اینکه به این حوزه علاقه داشته باشید، احتمالا می‌دانید که یکی از مهم ترین و حیاتی ترین بخش‌های هر راه و مسیری، بخش تونل آن مسیر است. بدون وجود یک تونل مناسب و استاندارد، عبور و مرور افراد به شدت دچار اختلال شده و باعث آسیب رسیدن به بسیاری از فعالیت‌های تجاری و اجتماعی می‌شود.

حال، با توجه به اینکه درون تونل‌ها هیچ منبع نور طبیعی وجود ندارد، برای این که بتوانیم از این تونل‌ها به درستی و استاندارد استفاده کنیم، نیاز به یک منبع نور مصنوعی قدرتمند و استاندارد نیاز داریم. اگر روشنایی تونل‌ها به درستی صورت نگیرد، احتمالا برخورد خودروها با یکدیگر، و یا با دیواره‌های تونل، بسیار افزایش یافته و بنابراین این موضوع بسیار خطر آفرین است.

در این مقاله از وب سایت فروشگاه ریاحی، قصد داریم تا با بررسی همه چیز در مورد روشنایی تونل‌ها، و معرفی چندین مورد از محصولات zfr، شما را با این موضوع بسیار مهم بیشتر آشنا کنیم.

آشنایی با روشنایی تونل ‌ها

از زمانی که خودرویی وارد تونل می‌شود، تا زمانی که به طور کامل از آن خارج می‌شود، سیم کشی و تامین نور مورد نیاز آن تماما از طریق منابع نوری درون تونل و نور خود خودروها تامین می‌شود. هرچه طول تونل مورد نظر شما طولانی تر باشد، و یا این که به ساعات انتهایی شب نزدیک تر باشیم، اهمیت و ارزش منابع نوری قرار گرفته در درون تونل نیز بیشتر و بیشتر می‌شود.

به همین منظور، منابع نوری قرار گرفته در تونل‌ها باید دارای یک سری ویژگی‌های خاص باشند. از مهم ترین ویژگی‌ های چراغ‌ های مناسب تونل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در برابر ضربه و آسیب‌های محیطی
  • ضد آب و رطوبت
  • توان نوری بالا
  • قابلیت نصب و تعویض آسان

مزایای روشنایی تونل ‌ها

مزیت‌های وجود یک منبع نوری مناسب و استاندارد، بی حد و اندازه بوده و وجود آن‌ها در هر تونلی با هر اندازه ای، یک ضرورت است. مهم ترین مزایای روشنایی تونل‌ها شامل موارد زیر است:

  • بهبود وضعیت رانندگی افراد
  • کمک به کاهش تصادفات جاده ای
  • افزایش محدوده دید رانندگان در شب
  • کمک به عادت کردن چشمان رانندگان با محیط بیرون تونل(در روز)

انواع نصب چراغ در تونل‌ ها

قبل از آن که به بررسی بحث‌های تخصصی تر در مورد روشنایی تونل‌ها بپردازیم، باید ابتدا با انواع محل نصب چراغ‌ها در طراحی روشنایی تونل بیشتر آشنا شویم. در حالت کلی، دو راه برای نصب چراغ در تونل وجود دارد:

  1. نصب بر روی سقف : معمولا از این نوع نصب‌ها زمانی استفاده می‌شود که هم ارتفاع تونل کم باشد، و هم طول تونل. معمولا هنگامی‌که چراغ را در بخش سقف تونل قرار می‌دهید، نور بیشتر پخش شده و فضای درون تونل حالت طبیعی تری به خود می‌گیرد.
  2. نصب بر روی دیوار : یکی دیگر از نوع نصب‌ها، نصب چراغ‌ها بر روی دیوارها استو با نصب چراغ‌ها بر روی دیواره‌های تونل، می‌توانید هر بخشی را که دوست دارید، چه به طور متمرکز و چه به طور پخش شونده، نورپردازی کنید.
مطالعه :  تعمیر لامپ ال ای دی در منزل

معمولا در اکثر تونل‌ها از هر دو روش نصب چراغ‌ها استفاده می‌شود.

چه عواملی را باید برای روشنایی تونل جاده در نظر گرفت

روشنایی تونل‌ها به آن سادگی‌ها هم نیست! برای آن که بتوانیم یک تونل مناسب و استاندارد داشته  باشیم، رعایت حداقل‌های زیر ضروری است:

  1. ناحیه ‌های روشنایی تونل ‌ها و شار نوری مورد نیاز : ناحیه‌های یک تونل معمولا به سه دسته تقسیم می‌شود:
  • ناحیه یک : به 50 متر ابتدایی و انتهایی تونل گویند. در این ناحیه، تفاوت نوری میان درون و بیرون تونل بسیار زیاد بوده و بنابراین وجود نورهایی با توان نوری بالا در این ناحیه دارای اهمیت بسیاری است. شدت روشنایی تونل پیشنهادی در این ناحیه 3000 تا 3500 لوکس می‌باشد.
  • ناحیه دو : به ناحیه 100 متری بعد از ورودی و 100 متری قبل از خروجی، ناحیه 3 گویند که در این ناحیه باید از نورهایی با شار نوری کمتر استفاده کنیم تا چشمانمان بتواند به نور درون تونل عادت کند. شدت روشنایی تونل پیشنهادی این ناحیه معمولا بین 350 الی 1000 لوکس است.
  • ناحیه سه : به ناحیه میانی تونل، ناحیه سه گویند. شدت روشنایی تونل در ناحیه سه دارای اهمیت بسیار بالایی است چرا که چشم قرار است برای مدت نسبتا طولانی تری در این ناحیه قرار داده شود. شار نوری پیشنهادی برای این ناحیه بین 100 الی 350 لوکس است.
  1. استاندارد روشنایی تونل : علاوه بر تمامی‌موارد نام برده در بالا، نوع لامپ بکار رفته در تونل‌ها نیز باید استاندارد باشد. به طور کلی، و از میان تمامی‌ محصولات zfr، یکی از بهترین و مناسب ترین پروژکتورها که در اندازه‌ها و شارهای نوری مختلف وجود دارند، پروژکتور smd است. این پروژکتور هم مقاومت بالایی داشته و هم می‌تواند نیاز شما را به راحتی برآورده کند.

کلام آخر

در این مقاله از وب سایت فروشگاه ریاحی، سعی کردیم تا با بررسی همه چیز در مورد ویژگی‌های روشنایی تونل‌ها، شما را در داشتن یک تونل با نورپردازی استاندارد و مناسب بیشتر راهنمایی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *