مقالات

کاربرد ریموت کنترل روشنایی

امروزه پیشرفت علم سبب افزایش روزافزون کیفیت زندگی بشر شده است. این پیشرفت در عرصه روشنایی و لامپ نیز به خوبی ملموس است. یک نمونه پیشرفت در این زمینه طراحی و تولید ریموت های کنترل روشنایی است. این ریموت ها در دهه های اخیر به بازار عرضه شده و حاصل پیشرفت تکنولوژی در زمینه علوم مرتبط با برق الکترونیک و مخابرات است. در ادامه مطلب اطلاعات بیشتری در رابطه با کاربرد ریموت کنترل روشنایی ارائه می شود. همچنین نحوه کنترل روشنایی با ریموت را شرح می دهیم.

ریموت کنترل روشنایی چیست

یکی از امکانات جذاب و پرطرفدار در عرصه روشنایی هوشمند، سیستم کنترل روشنایی با انواع ریموت کنترل روشنایی است. با بهره گیری از این ویژگی امکان روشن و خاموش کردن چراغ ها به صورت تک تک یا گروهی در هر لحظه وجود دارد. از طریق ریموت کنترل روشنایی می توانید تنظیم روشنایی و روشن و خاموش کردن چراغ ها را حتی در زمانی که در تخت خواب هستید، بدون بلند شدن از جای خود انجام دهید.

ریموت کنترلر لامپ و روشنایی از نظر کارکرد تقریباً مشابه سایر انواع ریموت کنترل ها است که برای کنترل تلویزیون ها، دستگاه های ویدیوی خانگی، درب خودروها، درب گاراژها و سایرانواع ریموت ها مورد استفاده قرار می گیرند. مبنای این قابلیت ارسال و دریافت امواج دارای فرکانس و دامنه خاص است.

قاب ریموت های کنترل روشنایی از یک دستگاه فرستنده (ترنسمیتر) و یک دستگاه گیرنده (ریسیور) برخوردار است. دستگاه فرستنده امواج دارای فرکانس مشخص را به ریسیور ارسال کرده و به همین ترتیب عملکرد ریسیور را کنترل می کند.

معایب و مزایای ریموت کنترل روشنایی

ریموت های کنترل روشنایی دارای مزایا و معایب مختلفی هستند. از مهم ترین مزایای آن می توان به تنظیم دلخواه و بدون محدودیت روشنایی محیط اشاره کرد. همچنین با بهره گیری از قابلیت ریموت های کنترل روشنایی، نیاز نیست تا افراد در محل موردنظر حضور داشته باشند و خود را برای خاموش و روشن کردن چراغ ها به زحمت بیندازند. این ریموت ها کار را برای افراد بسیار راحت و سریع کرده است.

مطالعه :  نورپردازی فضای باز با ریسه شلنگی

از معایب ریموت کنترل روشنایی می توان به قیمت نسبتا بالای آن اشاره کرد و به همین دلیل ممکن است بسیاری از افراد از این قابلیت صرف نظر کنند. همچنین احتمال خرابی ریموت ها نیز وجود دارد که در این صورت نیز تعویض یا خرید یک ریموت جدید مشمول هزینه است.

کاربرد ریموت کنترل روشنایی

کاربرد ریموت کنترل لامپ و روشنایی در مواردی است که نیاز به قطع و وصل برق از راه دور و بدون حضور در محل وجود دارد. کاربرد عمده ریموت های کنترل روشنایی برای خاموش و روشن کردن لامپ ها و روشنایی های خانه و تنظیم دلخواه آنها، بدون نیاز به کلید برق است.‌ از ریموت های کنترل روشنایی اغلب در خانه های بزرگی استفاده می شود که فاصله کلید و پریزها در آنها زیاد است.

کاربرد مهم دیگر این ریموت ها این است که از آنها برای افراد معلول یا افرادی که از ناحیه پا مشکل دارند و راه رفتن تا محل کلید برق برای آنها دشوار است، استفاده می شود. این ریموت ها کار افراد را بسیار راحت کرده و امکان کنترل روشنایی را بدون اینکه از جای خود بلند شوند، فراهم می سازد.

طرز کار ریموت کنترل لامپ و روشنایی

نوع تکنولوژی که در ریموت کنترل روشنایی به کار گرفته شده است، مانند سایر ریموت ها است. این تکنولوژی بر مبنای ارسال و دریافت امواج دارای فرکانس و دامنه خاص است. یک دستگاه گیرنده و یک دستگاه فرستنده برای قاب این ریموت ها در نظر گرفته شده است. فرستنده با ارسال امواج دارای فرکانس مشخص به ریسیور، کار کنترل عملکرد ریسیور را انجام می‌ دهد.

تعدادی از فرستنده های ریموت های کنترل روشنایی تنها یک کانال ارسال موج دارند‌. در این صورت، تنها می توانند یک دستگاه یا مدار را کنترل کنند. اغلب این ماژول ها با قابلیت های نرم افزاری نیز همراه هستند که با نصب روی گوشی، امکانات مختلفی برای افراد فراهم می سازند.

کلام آخر

در این مطلب از سایت فروشگاه ریاحی به بررسی کاربرد ریموت کنترل روشنایی، معایب و مزایا و همچنین طرز کار آن پرداخته شد. ریموت های کنترل روشنایی یک نمونه بارز از پیشرفت تکنولوژی در عرصه روشنایی و تنظیم نور هستند. این ریموت ها مزایا و معایبی را برای کاربران به همراه دارند و دارای انواع و کاربردهای مختلف نیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *